Kuidut hidastavat rasvojen imeytymistä

Suomen Akatemian Tiedeviikoilla esitellään terveyden ja elintarvikkeiden tutkimusta.

Kuitupitoisen ravinnon nauttiminen rasvaisen aterian yhteydessä hidastaa uuden tutkimuksen mukaan rasvojen imeytymistä elimistöön. Kuidun lisääminen rasvaiseen ateriaan näyttää myös heikentävän rasvojen imeytymistä. Turun yliopistossa ja Suomen urheiluopistossa toteutetun tutkimuksen tuloksia esitellään Suomen Akatemian tiedeviikoilla.

Tutkimuksessa selvitettiin hampurilaisaterian aiheuttamaa veren rasva-arvojen nousua kaksoissokkotestissä täydentämällä ateriaa juomaan lisätyllä nestemäisellä kuitusokerilla, polydekstroosilla, sekä ilman kuitulisää.

- Tavoitteena oli tutkia erityisesti sitä, miten veren rasva-arvot kehittyvät aterian jälkeisessä aineenvaihduntatilanteessa. Tavallisestihan sydän- ja verisuonitautien riskitekijänä on pidetty elimistön paastotilan rasva-arvoja, vaikka suurimman osan vuorokaudesta elimistömme on aterian jälkeisessä tilassa, kertoo dosentti Tommi Vasankari Turun yliopistosta.

Tutkimustulosten mukaan nestemäisellä kuitusokerilla täydennetyn aterian jälkeen seerumin rasva-arvon (triglyseridin) nousu oli pinta-alalla mitattuna 25 prosenttia pienempi kuin ilman kuitulisäystä syödyn aterian jälkeen. Samoin korkea triglyseridiarvo oli aterian jälkeen pienempi silloin, kun hampurilaisaterian yhteydessä nautittiin kuitulisä. Myös seerumin kolesterolipitoisuus oli polydekstroosilla täydennetyn hampurilaisaterian syömisen jälkeen matalammalla tasolla kuin ilman kuitua nautitun aterian jälkeen.

Tutkimukseen osallistui 19 tervettä, rasva-aineenvaihdunnaltaan normaalia aikuista.

Suomen Akatemia tekee tänä syksynä tiedettä tutuksi eri puolilla Suomea järjestämällä valtakunnallisen Tiedeviikot 2005 -kiertueen. Tiedeviikoilla esitellään suomalaista terveyden tutkimusta ravitsemuksen ja elintarvikkeiden tutkimuksen näkökulmasta. Tiedeviikkojen tapahtumapaikat ovat Helsinki, Oulu, Vaasa ja Joensuu. Tiedeviikot toteutetaan yhteistyössä useiden yliopistojen, tutkimuslaitosten ja yritysten kanssa.

29.09.2005 14:14 Anne Paasi