Tutkijoiden löytämä korkeaenerginen säteily kaukaisesta galaksista avaa maailmankaikkeuden historiaa
​Korkeaenergistä gammasäteilyä lähettävä galaksi kertoo, millainen maailmankaikkeus oli 7 miljardia vuotta sitten.

​Löydetty galaksi PKS 1441+25 on blasaari eli aktiivinen galaksi, jonka keskustassa on erittäin massiivinen musta aukko. Galaksi sijaitsee 7,6 miljardin valovuoden päässä Maasta.

– Löytämämme galaksi on yksi harvoista blasaareista, joista on havaittu näin korkeaenergisiä gammasäteitä. Galaksin ytimessä tapahtunut kirkastuminen mahdollisti sen, että voimme ylipäänsä tarkastella galaksin ominaisuuksia, kertoo havainnointia johtanut tutkijatohtori Elina Lindfors Turun yliopiston Tuorlan observatoriosta.

Galaksin säteilyä tarkastelemalla tutkijat saavat tietoa tähtien ja galaksien evoluutiosta ja kykenevät siten ymmärtämään koko maailmankaikkeuden historiaa sen keskiajasta nykypäivään. Löydetty galaksi antaa tietoa siitä, millainen maailmankaikkeus oli 7 miljardia vuotta sitten.

– Blasaarit ovat ikään kuin majakoita maailmankaikkeuden keskiajalla. Kun tarkastelemme niiden lähettämää säteilyä, katsomme samalla ajassa taaksepäin. Niiden lähettämä erittäin korkeaenerginen gammasäteily on erityisen mielenkiintoista, sillä sen avulla voidaan tutkia galaksien välisen avaruuden säteily- ja magneettikenttiä, joita ei voida suoraan havaita. Nämä säteily- ja magneettikentät kuitenkin sisältävät kaiken tiedon maailmankaikkeutemme kehityksestä ja ovat siksi erittäin mielenkiintoisia, Lindfors toteaa.

Galaksi löydettiin huhtikuussa 2015 Kanariansaarten La Palmalla sijaitsevalla MAGIC-teleskoopilla. Kahdesta 17-metrisestä teleskoopista koostuvalla kaukoputkella havaitaan gammasäteitä, jotka tulevat kaukaisista aktiivisista galakseista.

– Uuden erittäin korkeaenergistä gammasäteilyä lähettävän galaksin löytäminen oli menestyksekäs seuraus strategiasta, jota noudatamme MAGIC-teleskoopin kanssa. Seuraamme tarkkaan galaksien käyttäytymistä eri aallonpituuksilla. Kun kohde kirkastuu jollain elektromagneettisen spektrin alueella, alamme seurata sitä myös MAGIC:illa, Lindfors sanoo.

Tähtitieteilijät ovat aikaisemmin olettaneet, että eri aallonpituuksien valot tulevat eri etäisyyksiltä galaksin ytimessä olevasta mustasta aukosta. Korkeaenergisten gammasäteiden on oletettu syntyvän lähimpänä mustaa aukkoa, mutta nyt säteilyn havaittiinkin tulevan kauempaa, usean valovuoden päästä keskustan mustasta aukosta.

MAGIC-teleskooppien operoinnissa on mukana yli 160 tutkijaa Suomesta, Saksasta, Espanjasta, Italiasta, Sveitsistä, Puolasta, Bulgariasta, Kroatiasta, Intiasta ja Japanista.

Teksti: Jenni Valta