Sakari Alhopuro lahjoittaa Turun yliopistolle 200 000 euroa

​Turun yliopiston tiedote 22.12.2016

Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro lahjoittaa Turun yliopistolle 200 000 euroa. Alhopuro kohdentaa lahjoituksensa kauppatieteelliselle koulutusalalle.

‒ Omalla yrittäjäurallani olen hyötynyt Turun kauppakorkeakoulun osaamisesta muun muassa johtamiskoulutuksen muodossa. Yrittäjänä toimiessani sekä itse saamani että henkilökuntani saama osaaminen paransi merkittävästi johtamani yrityksen kilpailukykyä. Minulla on edelleen läheiset ja aktiiviset yhteydet Turun kauppakorkeakouluun. Halusin tehdä tämän lahjoituksen kiitoksena hyvästä yhteistyöstä, sanoo lääkintöneuvos Sakari Alhopuro.

Turun kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund kertoo, että lahjoituksen turvin voidaan tehdä monenlaista kehittämistyötä, muun muassa liittyen tulevaisuudentutkimukseen ja siihen liittyvän koulutuksen kehittämiseen. Kauppakorkeakoulun tulevaisuusosaaminen on maailmanlaajuisesti ainutlaatuista ja tärkeä osaamisalue koko Turun yliopistolle.

‒ Olemme erittäin kiitollisia lahjoituksesta. Ennakointiosaamiselle on koko ajan entistä suurempi tarve niin yrityselämässä kuin julkisen sektorin uudistumisessa. Lahjoituksen turvin voimme vahvistaa tätä osaamista entisestään.

Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen 1.11.2014‒30.6.2017 keräämää pääomaa jopa kolminkertaisella summalla. Sakari Alhopuro on tehnyt nyt käynnissä olevalla varainhankintakierroksella myös 500 000 euron lahjoituksen Turun yliopiston pääomaan aiemmin tänä vuonna.

Alhopuro on tukenut Turun yliopistoa ja sen eri aloja aiemminkin. Hänen tuellaan on muun muassa perustettu terveystaloustieteen professuuri Turun yliopistoon. Alhopuro promovoitiin keväällä Turun kauppakorkeakoulun kunniatohtoriksi.

‒ Sekä tämä että aiemmat lahjoitukset ovat hieno osoitus lääkintöneuvos Alhopuron kantamasta yhteiskuntavastuusta, Granlund toteaa.

dekaani Markus Granlund, p. 050 411 8588, markus.granlund@utu.fi
lääkintöneuvos Sakari Alhopuro, p. 0400 521 019, sakari.alhopuro@gmail.com

Asiasana:
Tagit:
Julkaistu 22.12.2016 9:55 ,  Päivitetty 22.12.2016 10:04

20014 Turun yliopisto, Finland
Puhelinvaihde: 029 450 5000

Henkilöhaku

Seuraa meitä:
Facebook   Twitter   Instagram   Youtube   LinkedIn
Opiskelu Tutkimus Palvelut ja yhteistyö Yliopisto Tiedekunnat ja yksiköt Ajankohtaista Lahjoita