Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet teki merkittävän lahjoituksen Turun yliopiston ja Åbo Akademin varainhankintakampanjoihin

​Turun yliopiston tiedote 17.12.2015

Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiön hallitus on päättänyt, että säätiö osallistuu turkulaisyliopistojen varainhankintaan lahjoittamalla kummallekin yliopistolle 300 000 euroa. Valtion vastinrahoitus huomioiden lahjoituksen arvo voi olla yhteensä jopa 2,4 miljoonaa euroa.

‒ Olemme iloisia, että meillä on kolmannen sektorin toimijana mahdollisuus tehdä lahjoitus aikana, jolloin koulutussektoriin kohdistuu isoja leikkauksia. Toivomme myös, että muut säätiöt, joilla sääntöjensä puitteissa on mahdollisuus tukea yliopistoja, tekevät sen, sanoo Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiön hallituksen puheenjohtaja Henrik Carlstedt.

Säätiön tehtävänä on tukea hoitolaitoksia tai vanhainkoteja lahjoituksin sekä tukea Turun kaupungin ja sen lähialueen ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa. Se kohdentaa lahjoitukset terveystieteelliselle koulutusalalle.

‒ Koulutuksella on hyvin keskeinen rooli ennaltaehkäisevän terveydenhuollon kehittämisessä yhteiskunnassamme. Meillä on kaksi hienoa yliopistoa kaupungissamme, joita tuemme mielellämme, Carlstedt sanoo.

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen pitää paikallisen säätiön tekemää lahjoitusta merkittävänä osoituksena siitä, että Turun yliopiston tekemä työ on arvokasta ja alueen yhteinen asia.

‒ Tiedeyliopistona osallistumme hyvinvoinnin ja yhteiskunnan rakentamiseen saumattomasti perustehtäviemme, tutkimuksen ja opetuksen, kautta. Varainhankintakausi on Turun yliopistolle kehittämismahdollisuus, johon olemmekin toivoneet erityisesti oman alueemme yritysten, yhteisöjen ja asukkaiden tarttuvan. Vain panostamalla tutkimuksen ja koulutuksen laatuun voimme jatkossakin varmistaa, että olemme mukana edistämässä hyvinvointia sinnikkään perustutkimuksen, siitä syntyvien innovaatioiden ja uusien osaajien kouluttamisen kautta, Väänänen sanoo.

Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa iloitsee Stiftelsen Eschnerska Frilasarettetin lahjoituksesta.

‒ Åbo Akademilla on paljon vahvaa tutkimustoimintaa, jolla on suora kytkös terveyssektoriin. Tahdon ilmaista mitä lämpimimmät kiitokseni arvokkaasta lahjoituksesta, joka tulee vahvistamaan alueen koulutusta ja tutkimusta.

Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen 1.11.2014‒30.6.2017 keräämää pääomaa jopa kolminkertaisella summalla. Pääomittamiseen varattu summa on yhteensä 150 miljoonaa euroa. Valtion vastinrahoitus kohdennetaan eri yliopistojen kesken suhteessa yliopistojen keräämään yksityiseen pääomaan.

rehtori Kalervo Väänänen, Turun yliopisto, p. 040 701 1303, kalervo.vaananen@utu.fi
rehtori Mikko Hupa, Åbo Akademi, p. 0400 630 801, mikko.hupa@abo.fi
varainhoitaja Henrik Karlsson, Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet, p. 050 511 9496, henrik.karlsson@eschner.fi

Asiasana: lahjoitukset;