Virukset ovat yhtä vanhoja kuin bakteerit ja solut – Virustautien Tutkimussäätiön palkinto Maija Pietilälle

​Turun yliopiston tiedote 18.3.2016

Filosofian tohtori, dosentti Maija Pietilä on laaja-alainen virologi, jonka tutkimustyö käsittää arkeonien, bakteerien ja eläinten virukset.

Tällä hetkellä Pietilä tutkii eläinvirusten monistumista. Useat näistä viruksista muodostavat solunsisäisiin kalvoihin rakenteita, jotka suojaavat niiden perimäainesta. Kuvainnollisesti niitä voidaan kutsua virusten lisääntymispesiksi. Pietilä pyrkii ratkaisemaan näiden pesien rakennuspalikat ja kolmiulotteisen rakenteen. Tällainen tieto auttaa kehittämään uusia keinoja taistelussa virustauteja vastaan.

Väitöskirjassaan Pietilä perehtyi arkeonien viruksiin. Arkeonit ovat bakteerien tapaan yksisoluisia eliöitä, ja ne ovat myös osa ihmisen suoliston mikrobikasvustoa. Yksi arkeonien merkittävimmistä piirteistä on niiden kyky elää ääriympäristöissä, kuten kuumissa lähteissä ja suolajärvissä.

Pietilä löysi meriveden suolanrikastusaltaista uudentyyppisen arkeoniviruksen, joka osoittautui maailmanlaajuiseksi ääriolosuhteiden menestyjäksi. Nämä virukset nimettiin pleolipoviruksiksi. Pietilän tutkimus osoitti myös, että arkeonien, bakteerien ja aitotumallisten viruksilla on yhteinen muinainen esi-isä.

Virustautien Tutkimussäätiö tukee suomalaista virustutkimusta. Kansalliset virologipäivät järjesti Turun yliopiston Virusopin oppiaine.

Maija Pietilän CV sekä valokuva saatavissa (maija.pietila@helsinki.fi / laura.kakkola@utu.fi).

>> Tutkimusryhmän verkkosivut: http://www.biocenter.helsinki.fi/bi/animalvirus/

>> Virustautien Tutkimussäätiö: www.virustauti.fi

Laura Kakkola
Virusoppi