in English
 
 
Kirjaston aamutoimet – mitä kirjastoissa tehdään ennen avaamista?
​Kirjaston avaamisvalmistelut alkavat jo linnunlaulun aikaan

​Siisteys ennen kaikkea

”Aloitan yleensä Feeniksin ala-aulasta. Alakerran valot ja palautusautomaatti päälle. Paasikivi-tietokoneluokasta myös valot päälle ja ovi auki, että opiskelijat uskaltavat tulla koneille”, Sari Hakala kertoo, samalla kun tottunein ottein tarkistaa tilojen kunnon. Pöydille hujan hajan jätetyt lehdet palaavat nopeasti paikoilleen.
 

Tilojen yleinen siisteys pitää varmistaa. Huonekaluja voi joutua siirtelemään, jos illan asiakkaat ovat intoutuneet kokoamaan pöydistä ja tuoleista itselleen ryhmätyötilaa
 
Tällä kertaa löytyy isompikin saalis – asiakkaalta ovat unohtuneet silmälasit kirjastoon. ”Viedäänpä tämä heti löytötavaroihin. Meillä on säilytystilaa asiakkailta jääneille tavaroille toisen kerroksen asiakaspalvelupöytien takana”, Sari Hakala juttelee ja liimaa laseihin lapun, jossa kerrotaan niiden löytöpäivä.
 

Joka päivältä jotakin. Kuulokkeita, muistitikkuja, juomapulloja, muistiinpanoja – onpa Teutorista joskus löydetty tablettikin. Kannattaa aina tulla kysymään asiakaspalvelusta, jos muistelee kadottaneensa jotain kirjastoon 

Laitteiden käynnistäminen


Monitoimilaitteet pistetään päälle ja tarvittaessa lisätään paperia. Maanantaisin käynnistetään myös lainausautomaatit uudelleen, jotta niiden ohjelmistot päivittyisivät
 
Myös asiakaspalvelun omat koneet valmistellaan päivän töitä varten. Päälle pitää laittaa monia ohjelmia: omansa on lainaukselle, kirjaston porttien valvonnalle ja kassalle.
 
”Muissa kirjastoyksiköissämme laskettaisiin tässä vaiheessa käteiskassa, mutta Feeniksissä teemme sen iltaisin.”
 
Kysyn Sari Hakalalta, maksavatko asiakkaat vielä paljon käteisellä. ”Eivät juurikaan. Feeniksissä ja Educariumissa käteisliikennettä on eniten, koska niissä käy paljon ulkopuolisia asiakkaita, jotka joutuvat maksamaan kopioimisesta erikseen. Silti päivässä saattaa tulla vain muutama euro, jos sitäkään”, hän vastaa.

Lainaamista ja palauttamista

Seuraavaksi tulostetaan tietoja muuttuneista varastolainoista. ”Feeniksin varastoissa on hyllyissä haamulappuja näyttämässä, mistä kohti on jokin kirja lainattu asiakkaalle. Jos kirjat ovat palautuksen jälkeen lähteneet heti seuraavalle asiakkaalle, täytyy varaston työntekijöiden vaihtaa lappuihin uuden asiakkaan tiedot”, Hakala selittää.
 
Noutohyllyt tyhjennetään peruutetuista ja noutamatta jääneistä varauksista ja varastotilauksista. ”Nyt näitä on aika vähän, mutta joskus varauksia saa poistaa kärryn kanssa”, Sari Hakala kehuskelee.
 

Feeniksin asiakaspalvelun taustahyllyssä on erikoisempia varauksia, kuten kirjoja, joita voi lukea ainoastaan kirjaston tiloissa. Siitäkin on joka aamu noukittava vanhaksi menneet varaukset
 
Noutamattomat varastotilaukset lainataan haamuksi kutsutulla kortilla ja palautetaan saman tien, jotta ne näkyisivät tilastoissa. Tällä kertaa luvassa onkin yllätys, sillä edellisenä päivänä yksi kirja on jäänyt lainaan haamukortille. Onneksi paikalla oleva kirjastoavustaja ehtii varmistaa, että kirja todella löytyy hyllystä.
 
”Tällaiset selvittelyt aina hieman lisäävät aamutöihin käytettyä aikaa, mutta perusjutut kyllä olen ehtinyt puolessa tunnissa hoitamaan”, Hakala sanoo.
 

Feeniksin tilapalvelumestari on toimittanut Sari Hakalalle palautettavaksi sylillisen kirjoja palautuslaatikosta
 
”Muissa kirjastoissa palautuslaatikon tyhjentävät kirjaston työntekijät, mutta Feeniksissä tilapalvelumestarit tekevät tämän. He myös käsittelevät päivän lehdet ja postin, mikä kuuluu muiden kirjastoyksikköjen aamutoimiin.”

Aivan lopuksi


Feeniksin ylimmän kerroksen parvekkeelta poistetaan lukitus, jotta siellä käyvät asiakkaat eivät jäisi loukkuun
 
Vielä on sytytettävä valot kahteen ylimpään kerrokseen. ”Valot saa sytyttää vasta juuri ennen avaamista, jotta sähköä ei kuluisi liikaa. Useimmissa kirjastoyksiköissä valaistus menee päälle automaattisesti, mutta Feeniksissä joudumme käymään muutaman eri katkaisijan luona. Sitten taas täällä ovet avautuvat automaattisesti, kun taas esimerkiksi Teutorissa ne pitää käydä itse avaamassa.”
 
Ovi avautuukin ja asiakkaita vyöryy sisään, mutta hieman olisi aamutöitä jäljellä. ”Nyt tarkistamme kirjeitse lähetettävän asiakaspostin. Suurin osa asiakkaista saa palautusmuistutukset ja ilmoitukset saapuneista varauksista sähköpostiinsa. Silti miltei joka aamu niitä täytyy vielä tulostaa muutamalle asiakkaalle postitettavaksi.”
 
Pitkään emme kuitenkaan ennätä asiakaspostia ihmetellä, sillä ensimmäiset innokkaat opiskelijat jo kaipaavat lainaläppäreitä. Aamuauringon ensi säteiden kietoessa Feeniksin hehkuunsa jätän kirjastosihteeri Sari Hakalan hymyillen palvelemaan asiakkaita. Helppo on hymyillä, kun tietää, että aamutoimet on viety mallikkaasti loppuun.
 


Teksti: Ilmari Jauhiainen
Kuvat: Teppo Kahtola
 
 
Asiasana: kirjastot;asiakaslähtöisyys;asiakaspalvelu;
Tagit:
Julkaistu 2.5.2016 13:50 ,  Päivitetty 3.5.2016 10:19