in English
 
 
Kirjasto vastaa – on meillä JSTOR
​Hyviä uutisia erityisesti kaikille vastaajille, jotka kaipailivat JSTORia – palvelu on jo käytettävissä Nelli-portaalissa. ”Valitse kirjaston etusivulla keskipalstan hakulaatikkoon Nelli-portaali. Kirjoita Aineistovalinta-kenttään JSTOR ja paina Hae-näppäintä”, neuvoo informaatikko Mika Sarlin. Ensimmäinen haulla löytyvä linkki johtaa JSTOR-palveluun. Jos käytät etäyhteyttä, palveluun pitää vielä erikseen kirjautua UTU-tunnuksilla.
 
Hyvä portti tietolähteiden etsimiseen ovat myös kirjaston ResearchGuides-oppaat. Oppaisiin on koottu valikoidusti kullekin tieteenalalle tarpeellisia tietolähteitä. Oppaista löytyvät kunkin kirjaston tieteenalavastaavat. Heiltä voi kysyä tarkempaa perehdytystä eri tietokantojen käyttöön.

Uuttakin hankitaan

Monissa kommenteissa nousi esiin asiakkaiden epätietoisuus, mitä tehdä, jos tarvittua teosta ei olekaan hankittu kirjaston kokoelmiin tai teoksesta ei ole lainattavaa kappaletta. Kirjasto mielellään kuuntelee ja mahdollisuuksien mukaan myös toteuttaa asiakkaiden hankintatoiveita. Verkkosivuillamme on lomake, johon omat hankintaehdotukset voi kirjata. Kirjasto saa myös eri oppiaineista hankintaehdotuksia.
 
Monet vastaajat toivoivat myös erityistä panostusta elektroniseen aineistoon. Heitä varmasti ilahduttaa tieto, että kirjasto hankkii jo valtaosan aineistoistaan elektronisena. ”Tietoaineistopolitiikkaamme kuuluu, että lehdet ja kirjat hankitaan ensisijaisesti elektronisena, jotta niitä olisi helpompi käyttää ajasta ja paikasta riippumatta”, kertoo hankintapäällikkö Tiina Eklund.
 
Yliopiston ulkopuolisia käyttäjiä on harmittanut, etteivät he voi lukea kaikkia kirjaston elektronisia aineistoja. ”Lisenssiehdot rajaavat elektronisten aineistojen käytön usein yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle. Onneksi kaikilla on mahdollisuus päästä lukemaan aineistoja kirjaston omilta koneilta”, Tiina Eklund mainitsee.
 
 
 
Turun yliopiston kirjaston LibQUAL-asiakaskysely osoitteessa:
https://www.libqual.org/survey/RWSLDZ82TQJ86X8HVAEQ 

Muistathan, että vain täydellisesti täytetyt kyselyt ovat mukana iPadin ja muiden palkintojen arvonnassa. ​ 

Lisätietoja:
Ilmari Jauhiainen
libqual@utu.fi
 
 
 
 
Asiasana: kirjastot;asiakaslähtöisyys;asiakaspalvelu;kyselyt;elektroniset aineistot;aineistojen hankinta ja ylläpito;tietoaineistot;
Tagit:
Julkaistu 29.1.2016 7:55 ,  Päivitetty 2.2.2016 17:23