in English
 
 
Lukeminen kannattaa aina – palautetta kirjaston aineistoista

Libqual1-aineistot-1.jpg

​Näin kerroitte: Monet vastaajistamme olivat tyytyväisiä, koska kirjasto tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden ehdottaa, mitä kirjoja hankitaan. Joidenkin mielestä oli tosin epäselvää, millä perusteilla kirjasto valitsi, mitkä ehdotuksista toteutetaan. Muutama vastaaja ihmetteli, miksi kirjasto ei käyttänyt edullisia ja helppokäyttöisiä kirjamyyntipalveluita.

Osa kyselyyn osallistuneista ei ilmeisesti tiennyt, että kirjastoon voi ehdottaa hankittavaksi kirjoja tai muita tietoaineistoja verkkosivuillamme olevalla lomakkeella. Jotkut vastaajat kertoivat kyselyssä tarkkaan, mitä aineistoja kirjastoon kaipasivat.

Jotkin asiakkaiden ehdottamista aineistoista olivat jo entuudestaan osa kirjaston kokoelmaa. Vastaajilla olikin ollut ongelmia löytää haluamiaan aineistoja.

Valtaosa vastaajista halusi lisää sähköisiä aineistoja, mutta joukkoon mahtui niitäkin, jotka kaipasivat enemmän painettuja kirjoja. Erityisesti kurssikirjoja toivottiin lisää, ja kirjaston haluttiin tekevän enemmän yhteistyötä opettajien kanssa kirjojen valinnassa.


Libqual1-aineistot-3.jpg

E-kirjojen ja muun e-aineiston kirjavat käyttöliittymät herättivät kritiikkiä. Ihmettelyä syntyi siitä, miksi samaa e-kirjaa ei kerralla pystynyt lukemaan useampi henkilö. Yliopiston ulkopuoliset asiakkaat pahoittelivat sitä, että he pääsivät käyttämään e-aineistoja vain kirjaston omilla koneilla.

Asiakkaiden kommentteja:
”Erityisen tyytyväinen olen ollut siihen, miten nopeasti hankintaehdotukset käsitellään ja miten paljon ehdotettuja kirjoja hankitaan.”
”Nähtäväksi jää, mitä sitten kun hankintoja tehdään pääasiassa elektronisiin aineistoihin. Itse haluan lukea perinteistä kirjaa.”
”On hyvä, että yhä useammat kirjat on saatavana myös e-kirjoina, ettei tarvitse odotella kirjavarauksia.”
”Joidenkin e-julkaisijoiden sivuilla, jonne olen joutunut linkistä, olen päätynyt kiertämään kehää ja ovat vaatineet oman tilin luomista. Minulle sopisi paremmin vain poimia kirja suoraan "hyllystä". Arvatkaa montako erilaista tiliä sitä onkaan ja millä niiden salasanat yms. enää muistaa, jollei joka päivä käytä?”
”Sähköisiin aineistoihin voisi olla enemmän lisenssejä, toisinaan aiheuttanut hankaluuksia, kun aineistolla on ollut lisenssi vain yhdelle käyttäjälle kerrallaan.”

Kirjasto vastaa: ”Hyvä tietää, että asiakkaat arvostavat mahdollisuutta tehdä hankintaehdotuksia. Olemme juuri selkeyttämässä hankintaprosessejamme ja olemme samalla uusineet hankintaehdotuslomakkeen. Näin hankintojen ehdottamisesta tulee toivottavasti asiakkaille entistä helpompaa.

Kirjaston hankintapäätökset lähtevät aina asiakkaiden tarpeista. Tämän perusajatuksen tarkempi sovellus on hiljattain valmistunut kirjaston tietoaineistopolitiikka, jonka tiivistelmä on julkisesti luettavissa.

Libqual1-aineistot-2.jpg

Pääsääntöisesti pyrimme tarjoamaan mahdollisimman monipuolisen valikoiman aineistoja ja vastaamaan asiakkaidemme toiveisiin. Taloudelliset seikat toki rajoittavat, mitä voimme hankkia. Lisäksi kannattaa huomata, että kilpailutussopimukset määrittävät tarkasti, mistä lähteistä voimme aineistoja hankkia.

E-aineistojen käyttöliittymät ja erilaiset käyttörajoitukset ovat ongelma, jota kirjasto ei valitettavasti voi suoraan korjata. Yritämme kyllä jatkuvasti vaikuttaa kustantajiin, jotta julkaisustandardit yhtenäistyisivät ja aineistojen käyttö helpottuisi, mutta kehitys tällä saralla on hidasta.

Kirjasto tekee jo nyt laajaa yhteistyötä oppiaineiden ja opettajien kanssa, ja tiedustelemme säännöllisesti, mitä kurssikirjoja olisi syytä hankkia. Tavoitteemme on lisätä laitosten kanssa tehtävää yhteistyötä entisestään, ja julkaisemme esimerkiksi opettajia varten oman oppaan e-kirjoista.

Kirjaston olemassa olevista aineistoista saa tietoa kirjaston verkkosivuilta ja ResearchGuideista. Lisäksi tulemme järjestämään yhä enemmän tietoiskuja, joissa jalkaudumme kampusalueelle ja yksittäisiin oppiaineisiin kertomaan tarkemmin kirjaston aineistoista. Voit myös ottaa yhteyttä tieteenalasi informaatikkoon, jos tarvitset apua aineistojen löytämisessä.”

Vastaajina Tietoaineistojen elinkaaren tiiminvetäjä Ludvig Forsman ja Hankinnan tiiminvetäjä Erik Lindgren.

Libqual1-aineistot-4.jpg

Teksti: Ilmari Jauhiainen
Kuvat: Teppo Kahtola


Asiasana: kirjastot;tietoaineistot;elektroniset aineistot;asiakastyytyväisyyys;kyselyt;
Tagit:
Julkaistu 7.10.2016 10:40 ,  Päivitetty 13.10.2016 13:56