in English
 
 
Volter-tietokanta uudistuu 4.4.2013

​Uusi ilme - parempi käytettävyys

Uudistus aloitettiin pohtimalla, miten Volter-tietokanta voisi olla asiakkaiden näkökulmasta helppokäyttöisempi, kertoo projektista vastannut IT-asiantuntija Harri Toivonen. Volteriin tehtiin monia teknisiä parannuksia, jotka yksinkertaistavat kirjan löytymistä tai varauksen ja varastotilauksen tekemistä.
 
Volterin ilme haluttiin myös päivittää ja selkeyttää. Uusi ulkoasu ja väritys sovitettiin alkuvuonna uusittuihin kirjaston www-sivuihin ja yliopiston graafiseen ohjeistukseen.  ”Toivomme, että selkeämpi visuaalinen ilme helpottaa Volterin käyttöä ja auttaa hahmottamaan tietokantaa paremmin”, pohtii Toivosen kanssa uutta järjestelmää kehittänyt kirjastonhoitaja Jouni Aaltonen.

Selkeämmät ohjeet

Myös tietokannassa olevat ohjeet uusittiin ja ne nostettiin näkyvämmin esiin heti hakulaatikon alapuolelle. ”Toivommekin, että käyttäjät hyödyntäisivät ohjeita enemmän, sillä niistä saa hyviä lisävinkkejä hakujen tekoon, hakusanojen valintaan, rajaukseen ja katkaisuun”, muistuttaa informaatikko Anu Valtari.

Kerro mielipiteesi

Voit kertoa mielipiteesi Volterin toiminnasta, rakenteesta ja käytettävyydestä: ”Kirjaston sivuille tehdään Volterin uudistuksen yhteydessä kysely, jonka kautta meille voi lähettää palautetta”, kertoo Aaltonen. Palautetta voi antaa aina myös kirjastossa asioidessaan ja kirjaston opetuksissa.

Asiasana: tietokannat;kirjastoaineistot;käytettävyys;
Tagit:
Julkaistu 25.3.2013 11:50 ,  Päivitetty 2.4.2013 14:17