in English
 
 
Ottava ja antava – kirjaston kaukopalvelu esittäytyy

​Mihin Turun yliopiston kirjaston asiakas tarvitsee kaukopalvelua?

”Kirjaston ei ole tietenkään mahdollista hankkia kaikkea aineistoa omiin kokoelmiinsa. Kaukopalvelun avulla kirjastojen kokoelmat ovat tavallaan maailmanlaajuisessa yhteiskäytössä. Näin hyvinkin harvinaisten kirjojen tai lehtien löytäminen on mahdollista.”

Miten minä voisin tilata itselleni kaukolainan?

”Ensinnäkin sinun pitää olla Turun yliopiston kirjaston rekisteröity asiakas. Sitten voit tehdä tilauksen esimerkiksi kirjaston verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella tai lähettämällä sähköpostia kaukopalveluun. Lisäksi voit myös käydä täyttämässä Feeniks-kirjastossa kaukopalvelulomakkeen. On myös hyvä muistaa, että kaukopalvelu on maksullista toimintaa.”

Miten kaukopalvelu löytää ja hankkii asiakkaiden tilaamat teokset?

”Tutkimme monenlaisia kirjastotietokantoja. Periaatteessa aloitamme suomalaisista, sitten siirrymme pohjoismaisiin ja lopulta muihin ulkomaisiin tietokantoihin. Asiakas on toki saanut itse määritellä, kuinka kaukaa julkaisu tilataan, mikäli sitä ei ole Suomessa. Ulkomailta toimitetut lainat ovat kalliimpia ja toimitus saattaa kestää pitkäänkin.

Kun oikea kirja on sitten löytynyt, pyrimme tilaamaan sen tietokannasta, johon meillä on omat tunnukset. Usein meidän kuitenkin pitää ottaa sähköpostilla yhteyttä mahdolliseen kaukolainan antavaan kirjastoon.”

Oikean teoksen löytämisessähän voi kulua sitten hyvinkin paljon aikaa?

”Kyllä, etenkin jos joudumme viestimään kirjastoille, joilta emme aiemmin ole kaukolainoja pyytäneet. Mikäli teosta ei löydy tietokannoista, saattaa paikannustyö kestää johtuen sähköpostiliikenteestä tilaavan ja antavan kirjaston välillä. Pyrimme kuitenkin kaukopalvelussa siihen että teos on asiakkaalla kotimaasta tilattuna viikon sisällä. Ulkomailta tilattaessa kannattaa varautua kuukauteen. Tilauksia tulee pitkin päivää, mutta meitä on kolme kaukopalvelijaa seuraamassa saapuvia kaukolainapyyntöjä.”




Enkö voisi muuten saada kaukolainaani digitaalisessa muodossa?

”Tekijänoikeus rajoittaa kaukopalvelun toimintaa. Siksi esimerkiksi artikkelitilaukset tulee antaa loppukäyttäjälle eli tilaajalle paperisessa muodossa.”

Kauanko saisin pitää kaukolainaani?

”Lainan lähettänyt kirjasto määrää laina-ajan sekä muut lainaehdot. Yleisesti ottaen uusimme kaukolainoja automaattisesti vuoden ajan. Joskus lainoja tarvitaan takaisin omistajakirjastoon aiemmin, jolloin lähetämme asiakkaalle palautuspyynnön.”

Jos kaukopalvelun avulla on mahdollista saada lainaksi kirjoja ympäri maailmaa, lähettääkö Turun yliopiston kirjasto myös kirjoja toisille kirjastoille?

”Kyllä vain. Kun saamme kirjoja muista kirjastoista, puhumme ottavasta kaukopalvelusta, ja kun lähetämme kirjoja muihin kirjastoihin, puhumme antavasta kaukopalvelusta. Eniten kirjoja lähetetään Suomen sisällä, ulkomaista eniten kirjoja menee pohjoismaihin.”

Palautuvatko kirjat aina kaukolainasta takaisin?

”On hyvin harvinaista, että kaukolainatut kirjamme katoaisivat matkalla. Esimerkiksi vapaakappalekokoelmamme teoksissa on vielä erityisehtona, että teoksen tilannut kirjasto ei saa lainata kirjaa asiakkaalle kotiin. Jos kaukolainatut teokset hukkuvat, kaukolainan tilannut kirjasto korvaa sen aivan tavallisen asiakkaan tavoin.”



Kaukopalvelulomake
Yhteystiedot
: kaukopalvelu@utu.fi, (02) 333 6196

Teksti: Ilmari Jauhiainen
Kuvat: Teppo Kahtola

 


Asiasana: kirjastot;asiakaspalvelu;kaukopalvelu;
Tagit:
Julkaistu 15.8.2016 7:45 ,  Päivitetty 23.1.2017 10:34