in English
 
 
Uutta teknologiaa Educariumin kirjastossa - kirjaston asiakaspalvelun automatisointi jatkuu

​Kirjaston toimipisteiden automatisoinnin myötä myös Educariumin kirjasto on saanut uuden lainausautomaatin. Aivan itsestään automaatti ei kuitenkaan edelleenkään lainaa, vaan lainataksesi tarvitset kirjastokortin.

  • Jos korttisi on ollut pitkään käytössä, saattaa viivakoodi kuitenkin olla niin kulunut, ettei automaatti enää tunnista sitä.
  • Tällaisessa tapauksessa uuden kortin saa veloituksetta kirjaston asiakaspalvelupisteeltä.
  • Uuden kortin aktivointi käy nopeasti, joten se kannattaa käydä tekemässä, jos automaatin käytössä on ongelmia.

Muistatko PIN-koodisi?

Uutta automaatilla lainaamisessa on tunnusluvun käyttö. Lainaajan henkilöllisyyden varmistamiseksi kortin lukemisen jälkeen kosketusnäytölle on näppäiltävä henkilökohtainen tunnusluku.
  • Tunnus on sama pin-tunnus, jota käytät verkossa kirjautuessasi Volter-tietokantaan esimerkiksi lainojen uusimista tai varausten tekoa varten.
  • Oletus-pin on syntymäaikasi (ppkkvv), mutta viimeistään nyt se kannattaa vaihtaa henkilökohtaiseksi numerosarjaksi.

Palautushylly helpottaa asiointia

Viimeistään vuoden vaihteen jälkeen Educariumin kirjaston lainausautomaatti tulee saamaan parikseen myös palautushyllyn, joka perustuu samaan RFID-teknologiaan kuin lainausautomaattikin.
 
Itsepalveluautomaattien ja lainausjärjestelmän toiminta perustuu uudenlaiseen teknologiaan: automaatti tunnistaa kirjat RFID-signaalin avulla. RFID (Radio Frequency Identification) on radiotaajuuksiin perustuva tiedon etälukuun ja tallentamiseen kehitetty langaton tekniikka.
 
Käytännössä uuden teknologian käyttö tarkoittaa sitä, ettei kirjojen viivakoodeja enää tarvitse yrittää saada osumaan automaatin tunnistussäteen alle, vaan laite tunnistaa ne radiotaajuuksien avulla.

Kysy neuvoa asiakaspalvelusta

Asiakaspalvelijat ovat entistä paremmin käytettävissä asiakkaiden tiedonhakuun ja aineiston paikantamiseen liittyvissä asioissa, kun mekaaninen lainaaminen ja palauttaminen tapahtuu itsepalveluautomaattien avulla.
 
Lainausautomaatin vierestä löytyykin edelleen kirjaston asiakaspalvelupiste, josta löydät asiantuntijamme, kun tarvitset henkilökohtaista apua. Lähellä on myös info-piste, josta tavoitat päivystävän informaatikon klo 13-15.
 
 
 

 

Asiasana: kirjastopalvelut;asiakaspalvelu;asiakaslähtöisyys;
Tagit:
Julkaistu 28.11.2014 12:45 ,  Päivitetty 7.3.2017 12:48