in English
 
 
Nellistä ja Volterista Finnaan – kritisoidut järjestelmät vaihtuvat parempaan

​Näin kerroitte: Volter-kirjastojärjestelmä ja Nelli-portaali saivat osakseen paljon kritiikkiä. Vastauksissa toistui ajatus, että nämä järjestelmät eivät ole kovin käyttäjäystävällisiä. Osa vastaajista tosin kehui järjestelmien toimintavarmuutta.

Volterin hakutoimintoja pidettiin epäintuitiivisina ja vaikeaselkoisina. Lisäksi jotkin asiakkaat kokivat hankalaksi, että utu-tunnuksen sijaan kirjautumiseen tarvitaan aina kirjastokortin numeroa. Toisaalta esimerkiksi lainojen automaattiuusinta sai paljon kehuja.

Nellin käyttöä hakukoneena vierastettiin. Osa asiakkaista kertoikin hakevansa tieteellisiä artikkeleita mieluummin vaikkapa Google Scholarista ja siirtyvänsä Nelliin vasta, kun artikkeli pitää oikeasti avata. Muutama asiakas tosin piti Nelliä kelvollisena työkaluna.

Asiakkaiden kommentteja:
”Erityisen hyödylliseksi olen kokenut Nelliportaalin ja sen kautta helposti löytyvät tieteelliset artikkelit.”
”Nelliportaalin kautta on todella epäkäytännöllistä yrittää etsiä ja lukea esim. artikkeleita tai lehtiä.”
”Volter on hyvä tapa löytää kirjoja kirjastoista.”
”Volter-sivut ovat armottoman ysärit!”

Kirjasto vastaa: ”Tiedostamme, että Nellissä on ollut ongelmansa. Nelli-portaali on ollut kansallinen hanke eikä sen kehittäminen ole ollut yksin Turun yliopiston harteilla. Nellin ylläpitäminen lakkaa vuoden vaihteessa, jolloin Turun yliopiston kirjastossa otetaan käyttöön monien muidenkin suomalaisten yliopistokirjastojen valitsema uusi Finna-järjestelmä.

Finnan kautta löytyvät samat elektroniset aineistot kuin Nellissäkin, mutta sen käyttäminen on yksinkertaisempaa. Finnan perushaku on googlemaisen helppo – kirjoitat vain, mitä haluat etsiä.

Finna osaa myös ehdottaa vaihtoehtoja, jos itse kirjoitetulla haulla ei heti tärppääkään. Finnasta aineistojen etsiminen on nopeampaa. Lisäksi erityisesti kansainvälisistä artikkeliaineistoista hakeminen on Finnassa selvästi vähemmän altista häiriöille kuin Nellissä.

 

Ensimmäinen vilkaisu Finnan käyttöliittymään

 

 

Suurin Finnan etu lienee, että siinä yhdistyvät Nellin ja Volterin ominaisuudet. Sekä elektroniset aineistot että kirjaston fyysiset kokoelmat ovat nyt haettavissa yhdeltä helpolta käyttöliittymältä.

Finnassa onnistuu myös kirjojen varaaminen ja omien lainojen uusiminen, joten pienen siirtymäajan jälkeen Finna korvaa Volterinkin kokonaan.

Finnassa on myös paljon asiakasta helpottavia ominaisuuksia, joita Volterissa ei ole ollut. Jos asiakas on esimerkiksi löytänyt Finnasta jonkin mielenkiintoisen kirjan, Finna osaa ehdottaa hänelle samantapaisia kirjoja. Etenkin opiskelijoita ja yliopiston henkilökuntaa varmasti ilahduttaa, että kaivattu utu-tunnuksilla kirjautuminen onnistuu Finnassa.”


Vastaajina tietoasiantuntijat Teppo Kahtola ja Jouni Aaltonen.

Teksti: Ilmari Jauhiainen
Kuvat: Teppo Kahtola

 


Asiasana: kirjastot;elektroniset aineistot;järjestelmät;tietokannat;tietoaineistot;
Tagit:
Julkaistu 25.10.2016 8:00 ,  Päivitetty 25.10.2016 8:23