in English
 
 
Varastotilaukset – kirjan matka varastosta asiakkaalle

​Esivalmistelut

Emira Gunic aloittaa tulostamalla illan ja yön aikana saapuneet varastotilaukset. Jokaiselle noudettavalle teokselle on omansa.
 
Teoksen tietojen lisäksi tilauksissa voi olla muutakin tärkeää tietoa. Jotkin teokset ovat moniosaisia ja asiakas on saattanut kertoa tarvitsevansa vain tietyn osan. Lisäksi tilauksissa voi olla mainintoja esimerkiksi poikkeuksellisesta noutoajasta tai –paikasta.
 

Osa varastotilauksista on erillisillä vihreillä lomakkeilla. Lomakkeita tarvitsevat esimerkiksi asiakkaat, joiden tilaama aineisto ei ole vielä Volter-tietokannassa.
 
Siirrymme kirjaston varastokerroksiin, jossa suurin osa noudettavasta aineistosta sijaitsee. Perillä odottavat varastotilaukset, jotka on jo edellisenä iltapäivänä laitettu haamuiksi kutsuttuihin punaisiin muovitaskuihin. Otamme haamut myös juuri tulostetuille tilauksille.
 



Valtava pino haamuja lajitellaan sen mukaan, mistä päin kolmikerroksista varastoa teokset löytyvät.
 

Varaston sokkeloissa

Lähdemme keräämään tilauksia varaston toisesta kerroksesta. Jokaisella kirjalla on oma luokituskoodinsa, josta voi tietää kirjan sijainnin. Tottunut varastossa kävijä osaa suunnistaa ilman mitään apuvälineitä, mutta ensikertalainen eksyisi ilman hyllyjen päässä olevia opasteita.
 

Hyllyopaste ei aukene ensikertalaiselle aivan heti. K kertoo, että kirja käsittelee historiaa, Kc taas on Suomen historiaa käsittelevien kirjojen luokituskoodi. Roomalainen numero kertoo kirjan koon. Juoksevat numerot taas annetaan kirjoille niiden saapumisjärjestyksessä.
 
Varaston uumenissa voi kuvitella törmäävänsä melkein mihin tahansa. Pieni lepakko on joskus ihan oikeastikin lennellyt autioilla käytävillä. Sen sijaan hevonen, jonka Emira Gunic joskus kuuli hirnuvan hyllyjen kätköissä, osoittautuikin äänekkääksi lastenkirjaksi.
 

Tilausten kerääjällä on aina kärryt mukanaan, koska kirjat voivat olla hyvinkin kookkaita ja painavia.
 
Kun haluttu teos on löytynyt, puolet tilauksesta laitetaan haamussa hyllyyn osoittamaan teoksen paikkaa varastossa – näin kirja osataan tuoda oikeaan paikkaan takaisin. Toinen puolikas sisältää tilaajan nimen ja se laitetaan noudetun teoksen väliin.
 


Yksi kielen kirja ei ole paikallaan. Emme jää etsimään kirjaa, vaan otamme vain sen tiedot ylös. Myöhemmin on sitten koneen ääressä selvitettävä kirjan kohtaloa tarkemmin. Joskus asiakas on esimerkiksi jo tilannut kirjan aiemmin, mutta ei ole muistanut hakea saapunutta kirjaa ja on tehnyt tilauksen uudelleen. Tällöin kirja jo onkin odottamassa asiakaspalvelun noutohyllyssä.
 

Kirjat lajitellaan odottamaan jatkokäsittelyä hyllyyn, jokaiselle tilaajalle tulee oma pinonsa. Tällä kertaa kirjat mahtuvat hyllyyn, mutta esimerkiksi monia vuosikertoja sisältävät sanomalehtitilaukset vievät tilaa.

Tilaukset lainauskuntoon

Emira Gunic jatkaa työtään varaston muissa kerroksissa. Jo noudetut varastotilaukset käsittelee Jukka Karhu yläkerran asiakaspalvelussa.
 

Ensimmäisenä on tarkistettava, onko kirjassa toimiva RFID-tarra, jonka avulla kirjaston uudet lainaus- ja palautusautomaatit toimivat. Lisäksi eri kokoelmiin kuuluviin teoksiin voi joutua lisäämään omia tarrojaan tai leimojaan.

 

Useimmiten RFID-tarra liimataan kirjan takasisäkanteen. Koska vapaakappaleaineistoissa tekstiä ei kuitenkaan saa peittää,
saattaa tarran joutua sijoittamaan toiseen paikkaan.
 
Jos kirja ei ole aivan ensimmäistä kertaa lainassa, sen kunto on myös tarkistettava. Jos kirjasta löytyy merkintöjä tai sotkua, kirjataan asia muistiin. Tällöin kirjan palautuessa takaisin tiedetään, ettei mahdollinen sotku ole lainaajan aiheuttamaa.
 
Aina silloin tällöin tulee eteen kirjoja, joissa sivut ovat vielä kiinni toisissaan painoarkkeina. Nämä pitää käydä leikkaamassa auki kirjaston sitomossa. Ennen monet kirjat myytiin tällaisina ja sivujen auki leikkaaminen jäi lukijalle.
 
Käsittelyt kirjat lajitellaan varaajien sukunimen mukaan asiakaspalvelun noutohyllyihin. Omaan hyllyynsä laitetaan kirjat, jotka asiakas voi lainata kotiin, omaansa ne, jotka ovat käytettävissä vain kirjaston omissa tiloissa.
 
Valmiit kirjat odottavat hakijaansa
 

Kiitämme Jukka Karhua ja Emira Gunicia opastuksesta Feeniksin varastoihin!
 
Teksti: Ilmari Jauhiainen
Kuvat: Teppo Kahtola
Asiasana: kirjastopalvelut;tietoaineistot;varastohaut;
Tagit:
Julkaistu 29.3.2017 13:30 ,  Päivitetty 29.3.2017 15:20