in English
 
 
Uusi Itämerelle optimoitu jäänmurtaja
​Talvimerenkulkuyksikön päällikkö Jarkko Toivola

​Jäänmurtoa on hoidettu Suomen rannikolla vuodesta 1890 eli reilusti yli 100 vuotta. Vuodesta 1971 on ylläpidetty ympärivuotista meriväyläverkostoa, jota Suomen kansantalous ja kilpailukyky tarvitsevat. Talvimerenkulun kustannukset ovat keskimäärin 45 M€ vuodessa, vaikeana talvena kustannukset nousevat jopa 60 M€:oon.

Jäänmurrossa pyritään pitkäjänteiseen ja ennakoitavaan toimintaan, mikä on luonnollisesti vaikeaa, sillä talven sää vaihtelee nykyään paljon. Operatiivisen tiedon saatavuutta ja hyödynnettävyyttä pyritään jatkuvasti parantamaan.

Ensi vuosikymmeninä Suomessa on varauduttava jäänmurtokaluston uusimiseen. Itämereltä on poistumassa kokonaisuuteen vaikuttavaa kapasiteettia, mm. Tanskan murtajat ja Viking-murtajat, toisaalta Venäjä uusii voimakkaasti vanhenevaa perusmurtajakapasiteettiaan. Ympäristösääntely (EEDI-säännökset) vaikuttaa kauppalaivojen tehokkuuteen ja sitä kautta suorituskykyyn/jäissä kulkemiskykyyn, jolloin avustuksen tarve lisääntyy.

Uusi jäänmurtaja saadaan liikenteeseen tämän talven loppupuolella. Sen ovat suunnitelleen ILS Oy ja Aker Arctic Oy yhteistyössä. Takana on iso liuta mallikokeita ja testauksia, joiden kautta lopulta vertailtiin kahta konseptia. Lopullisen konseptin valintaan vaikuttivat mm. hyvät kokemukset aiemmista murtajista (Urho, Sisu). Testausten perusteella uuden murtajan suorituskyky tulee olemaan parempi kuin edeltäjiensä. Lisäksi huomiota on kiinnitetty myös monikäyttöisyyteen sekä käyttöastetta nostavien ratkaisujen eri vaihtoehtoihin. Ensisijainen vaatimus uudelle murtajalle on kuitenkin riittävien jäänmurto-ominaisuuksien ja kustannustehokkuuden toteutuminen.



Seuraava Studia Maritima -luento pidetään 9.2.2016

Asiasana:
Tagit:
Julkaistu 8.12.2015 15:25 ,  Päivitetty 9.12.2015 8:52