in English
 
 
Lukion opettaja

Minä lähdin Pohjois-Karjalaan ja päädyin Pohjois-Savoon

RAakula.jpgLapsena minusta piti tulla isona urheilija, rikostutkija tai edes poliisi. Lukion kävin Salossa. Useimmat kouluaineet sujuivat hyvin tai oikeastaan jopa kiitettävästi, mutta enää en ollut niin varma, mitä minusta oikeasti tulisi isona. Kaiken varalta luin ja kirjoitin pitkän matematiikan. Matematiikka oli aina kiinnostanut minua. Koska en osannut sitä vielä riittävän hyvin, oli ehkä paikallaan jatkaa sen opiskelua yliopistossa. Kävin pääsykokeissa ja pohdin useita opiskeluvaihtoehtoja. Eräänä heinäkuun päivänä tein lopulta valinnan ryhtyä matematiikan opettajaksi.
Opiskelu ja opiskelijaelämä matematiikan laitoksella oli täysin erilaista kuin olin alunperin kuvitellut. Opiskelijana olin tunnollinen, mutta lukioajoista olin höllentänyt sen verran, että tavoitteeni oli lähinnä päästä kursseista läpi ja saada opintoja kokoon. Tein koko ajan opiskelujen ohella useita erilaista osa-aikatöitä, esimerkiksi opettajan sijaisuuksia. Lisäksi urheilin säännöllisesti, vietin aikaa opiskelijakekkereissä ja toimin kolmeen otteeseen tuutorina. Oli siis ymmärrettävää, että joskus myös opiskelu- ja arvosanatavoitteista joutui joustamaan. Onneksi sain heti läheisiä opiskelukavereita, joiden kanssa laskuharjoituksia väännettiin usein iltakausia iloiten, raivoten ja välillä jopa itkua vääntäen. Moni asia matriiseista, alirenkaista tai differentiaaliyhtälöistä on jo hävinnyt muistista, mutta opiskelujen alusta alkanut ystävyys on edelleen säilynyt.
Matematiikan ohella opiskelin sivuaineena kemiaa ja tietojenkäsittelytiedettä, joista tuli kaksi muuta opetettavaa ainettani. Lisäksi suoritin opettajan pedagogiset opinnot viimeisenä opiskeluvuotena samalla kun viimeistelin pro gradu -tutkielmaani. Neljässä vuodessa opinnot olivat näiltä osin kasassa, joten edessä oli joko lisäopinnot tai siirtyminen työelämään. Hain kokeeksi töitä käytännössä katsoen Hangosta Utsjoelle. Parin tuloksettoman haastattelukäynnin jälkeen sain ilokseni kuulla saaneeni vuodeksi töitä Juuan lukiosta. Edessä oli siis muutto Turusta lähes 600 km päähän Pohjois-Karjalaan. Reippaasti turkua puhuva opettaja koki kulttuurishokin, mutta yhtälailla varmasti oppilaatkin.
Pienessä lukiossa jokaisella opettajalla on tärkeä rooli ja iso vastuu. Tämän ansiosta sain jo vuodessa kerättyä monipuolisen työkokemuksen sekä opettamisesta, mutta myös esimerkiksi virtuaaliopetuksesta, leirikoulun järjestämisestä ja tietotekniikan vastuuhenkilönä toimimisesta. Ennakkotietojen mukaisesti määräaikainen työsuhteeni päättyi vuoden jälkeen. Edessä oli taas niin monille opettajille tuttu vuosittainen hakemus- ja haastattelurumba. Kokemuksesta rikastuneena hain töitä laajalti, ja lopulta minua onnisti saadessani viran Vieremän lukiosta.
Nykyään työskentelen Vieremän lukiossa opettaen pitkää matematiikkaa, kemiaa ja tietotekniikkaa. Opetustyön ohella vastaan lukion tietoteknisistä asioista ja kemian välinevarastosta. Ylioppilaskirjoitusten, välituntivalvontojen ja opettajankokouksien ohella teen oppitunneistani tallenteita verkkoon ja ajoittain lähdemme oppilaiden kanssa opintoretkille. Pyrimme tiiviiseen yhteistyöhön kollegoiden kanssa. Pienessä lukiossa on vähän opettajia ja oppilaita, mutta pystymme tarvittaessa kääntämään tämän hyödyksi kaikkien tuntiessa kaikki.
Matematiikan opiskelu opetti erityisesti ajattelun taitoja. Näitä tarvitaan kaikessa työssä. Pyrin myös oppilaille korostamaan, että matematiikassa opettelemme ajattelemaan, analysoimaan, toimimaan loogisesti ja hallitsemaan kokonaisuuksia. Useimmiten näitä asioita joutuu toistamaan, ja joskus opetuksen sijaan työ on enemmän kasvattamista. Pidän työstäni ja työyhteisöstäni.
Joitain asioita voisi silti tehdä toisin. Oma kolmen opetettavan aineen yhdistelmäni pitäisi työelämää ajatellen olla jo melko kattava, mutta todellisuudessa aina vaaditaan enemmän. Edelleen suurin osa matemaattis-luonnontieteellisistä opettajan paikoista on ma-fy-ke-yhdistelmiä. Olen töiden ohessa opiskellut fysiikkaa avoimessa yliopistossa. Helpommalla olisin päässyt, jos olisin ollut kiinnostunut siitä jo varsinaisena opiskeluaikana. Tällaisia asioita ei välttämättä vielä opiskeluaikoina tule ajatelleeksi. Lopulta se on se työ, joka opettaa.
Työuran alkuunpääsy ei ole välttämättä helppoa, mutta haluan sanoa, että töitä löytyy aina. Täytyy olla valmis tekemään rohkeita valintoja. Et ehkä vielä tiedä mikä sinusta tulee isona. Ehdotan, että suuntaat ensin matematiikan laitokselle. Sieltä voit sitten lähteä mihin päin Suomea  tahansa.
Asiasana:
Tagit:
 

 Matematiikan ja tilastotieteen laitos

 
Käyntiosoite: Quantum, toinen kerros
(Kartta)
Postiosoite: Matematiikan ja tilastotieteen laitos,  20014 Turun yliopisto