in English
 
 
Finnish as a second language +2FI
​ 1. Tekstit ja vuorovaikutus (S21) 

Tavoitteet 

  • harjaannutaan erittelevään luku- ja kirjoitustaitoon
                         
  • kehitetään taitoa tulkita, tuottaa ja arvioida erilaisia tekstejä           
  • opitaan lukio-opinnoissa tarvittavaa yleiskielistä esitystapaa sekä kirjallisesti että
suullisesti  
  • opitaan ymmärtämään sanaston muodostumiskeinoja
 
  • vahvistetaan suomen kielen perusrakenteiden hallintaa 
  • syvennetään käsitystä itsestä tekstien tulkitsijana ja tuottajana  
  • harjaannutaan käyttämään ja soveltamaan tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhaussa 

Keskeiset sisällöt
 

  • suomen kielen opiskelutekniikka 
 
  • tekstin käsite ja tekstilajit (kertovat, kuvaavat, ohjaavat ja pohtivat tekstit) 
 
  • tekstikokonaisuuden rakentuminen, kirjoitusprosessi ja lukustrategiat
 
  • erilaiset vuorovaikutustilanteet 
  • yleiskielen ja puhekielen eroavaisuuksia, kielen rekisterit ja erilaiset kielimuodot,
suomen kielen sananmuodostuskeinot
 
  • tiedonhankinnan ja arvioinnin taidot, lähteiden käyttö 
  • suomen kielen keskeisten rakenteiden kertaus
 
  • virke, lause, sanaluokat, verbi, predikaatti, aikamuodot, tapaluokat 
  • Tekstilajit: kirje, sähköposti, kommentti, oman mielipiteen ilmaiseminen suullisesti yksin ja ryhmässä. päiväkirja/blogi 

2. Kieli, kulttuuri ja identiteetti (S22)

Tavoitteet

  • vahvistetaan kielitaitoa ja lisäätään kieli- ja tekstitietoisuutta
  • syvennetään tietoja kirjakielen perusnormeista ja osataan soveltaa niitä omia tekstejä tuottaessa
  • ymmärretään äidinkielen ja kielitaidon merkitys
  • ymmärretään suomen kielen asema maailman kielten joukossa
  • vahvistetaan käsitystä suomalaisuudesta
  • opitaan arvioimaan omaa kielitaitoa ja erityisesti puhe- ja vuorovaikutustaitoja
  • kehitetään tiedon- ja tieteenalojen kielten hallintaa sekä opitaan laatimaan suunniteltu puhe-esitys.

Sisällöt 

  • kielen, vuorovaikutuksen, kirjallisuuden, kulttuurin ja median merkitys  
  • eri tekstilajien hallinnan syventäminen 
  • suomen kielen vertailu omaan äidinkieleen ja muihin kieliin, Suomen kielellinen ja
    kulttuurinen moninaisuus, kielen ja kulttuurin yhteys, monikielisyys 
  • kielen vaihtelu ja kielen kuvallisuus 
  • kielenhuoltoa: muun muassa rektio, lauseiden ja kappaleiden sidosteisuus 
  • aineiston pohjalta kirjoittaminen ja kirjoittaminen prosessina 
  • kuullun ymmärtämisen ja oman viestimisen harjoittelua 
  • informatiivinen puheenvuoro 
  • Tekstilajit: esitelmä, mielipidekirjoitus, raportti, työhakemus/ ansioluettelo, artikkeli, väittely
Asiasana:
Tagit: