Bastu-yrityskehittämö vauhdittaa kiertotaloutta Turun alueella

​Turun yliopiston tiedote 23.6.2015

‒ Resurssiniukkuus on kuudennen aallon avainajuri. Koska resurssit ovat niin kalliita, pitää asioita tehdä järkevästi uudella tavalla ‒ ja tästä nousee uusia liikeideoita ja uusia tapoja tehdä bisnestä. Avainsana on fiksuus: materiaaliseen arvonluontiin halutaan yhdistää aineettomaan pääomaan ja digitaalisuuteen perustuvat mahdollisuudet, sillä tulevaisuudessa arvo ei voi olla kiinni vain materiaaleissa, sanoo Bastun koordinaattori, Senior Advisor Keijo Koskinen.

Bastussa yhdistetään Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen ennakointiosaamista Varsinais-Suomen alueen yritysten osaamiseen ja tarpeisiin. Tavoitteena on törmäyttää eri alojen asiantuntijoita ja luoda uusia yhteistyömalleja. Hanke käynnistyy loppukesästä 2015 alkavissa törmäytystyöpajoissa, joissa etsitään fiksuja kuudennen aallon liiketoimintamalleja. Mukaan haetaan yrityksiä, jotka ovat valmiita tarkastelemaan kiertotalouden mahdollisuuksia perinteiset toimintamallit ja toimialat ylittäen.

‒ Tavoitteena ei ole pelkästään löytää aihioita uusille startupeille tai kehittää olemassa olevien yritysten prosesseja, vaan löytää uusia kombinaatioita. Kiertotalouden näkökulmasta erityisesti materiaalituotantoon ja energiaan liittyvät kysymykset ovat kiinnostavia. Alueella on paljon osaamista, jonka avulla kiertotaloutta saataisiin osaksi yritysten toimintaa. Olemme nyt Bastussa ottaneet kopin siitä, että Turusta saadaan hyviä uutisia uusista avauksista.

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra ja Turun kaupunki rahoittavat Bastun toiminnan. Bastu on Turun kaupungille ja Sitralle konkreettinen työkalu, jolla edistetään Turun alueen kiertotalouden ja kuudennen aallon talouden kehittymistä.
Bastun toimintafilosofia perustuu tulevaisuudentutkimuksen professori Markku Wileniuksen pitkäaikaiseen tutkimus-, opetus- ja kehittämistyöhön sekä tuoreeseen Tulevaisuuskirjaan. Wilenius haluaa Bastussa tuoda näkemyksensä kuudennesta aallosta konkreettisesti kiinni yritysten arkeen ja käytännön toimintaan.

Hankkeesta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan rakentamaan hyvää tulevaisuutta ja toimivia ratkaisuja. Bastun tueksi ollaan perustamassa rahastoa, jonka avulla voidaan vivuta toimivia konsepteja eteenpäin.

Senior Advisor Keijo Koskinen, keijo.koskinen@utu.fi, p. 044 594 1659

Asiasana:
Tagit:
Julkaistu 23.6.2015 10:45 ,  Päivitetty 23.6.2015 10:45

20014 Turun yliopisto, Finland
Puhelinvaihde: 029 450 5000

Henkilöhaku

Seuraa meitä:
Facebook   Twitter   Instagram   Youtube   LinkedIn
Opiskelu Tutkimus Palvelut ja yhteistyö Yliopisto Tiedekunnat ja yksiköt Ajankohtaista Lahjoita