Ilmastonmuutoksen huippuasiantuntijat koolla Helsingissä Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen konferenssissa 11.‒12.6.

​Turun yliopiston tiedote 3.6.2014

Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen järjestämä Sustainable Futures in a Changing Climate -konferenssi keskittyy ilmastonmuutoksen mukanaan tuomaan problematiikkaan ja kestävään tulevaisuuteen. Konferenssi järjestetään 11.–12.6.2014 Helsingissä Wanhassa Satamassa (Pikku Satamakatu 3–5, Helsinki) ja se on osa Messukeskuksen kanssa yhteistyössä järjestettävää Future Infinite -tapahtumaa.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan konferenssiin. Tilaisuuden tarkka ohjelma on luettavissa verkossa osoitteessa www.futureinfinite.fi. Järjestäjät toivovat akkreditoitumista viimeistään to 5.6. osoitteessa https://contio.fi/finnexpo/main.aspx?id=627.

Konferenssi kokoaa yhteen tulevaisuudentutkijat, ilmasto- ja kestävän kehityksen asiantuntijat sekä yritysten edustajat. Konferenssin tavoitteena on esitellä tematiikkaan liittyvän tutkimuksen uusimmat ajankohtaiset tuulet sekä tuottaa työkaluja kestävään päätöksentekoon niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla.

Konferenssin pääpuhujat keskiviikkona 11.6.:

• klo 10‒11: prof. Joyeeta Gupta, Amsterdam Institute for Social Science Research, University of Amsterdam: Climate governance in the context of environment and development governance
• klo 11‒12: Dr. Louis Lebel, Unit for Social and Environmental Research, Chiang Mai University: The politics of uncertainty and adaptation to climate change
• klo 16.30‒17.30: prof. Ying Chen, Chinese Academy of Social Sciences: China’s climate policy and low carbon development

Konferenssin pääpuhujat torstaina 12.6.:

• klo 9‒10: presidentti Tarja Halonen,YK:n kestävän kehityksen korkean tason paneelin rinnakkaispuheenjohtaja: The Rights and Responsibilities of People in Sustainable Development after 2015
• klo 10‒11: Dr. R. K. Pachauri, IPCC:n puheenjohtaja: Climate Change & Sustainable Development: Challenges & Opportunities
• klo 15.30‒16.30: prof. Sohail Inayatullah, Graduate Institute of Futures Studies, Tamkang University: The Practice of foresight: what works (and what doesn’t)

Kutsuttujen huippupuhujien lisäksi konferenssin aikana kuullaan n. 90 esitystä erillisissä työryhmissä. Esitysten aiheet käsittelevät ilmastonmuutostematiikkaa erilaisista näkökulmista:

• mikä on metsien rooli ilmastonmuutosdebatissa?
• kuka hallitsee energian tuotannon ja kulutuksen muutosta?
• yksityisen sektorin reaktiot ja toiminnot ilmastonmuutoksen vastaisessa kehityksessä
• arktinen tulevaisuutemme
• ruokaturva, bioenergia, uudet teknologiat ja kehityskysymykset; ilmastonmuutos maaseudulla
• adaptataatio ja mitigaatio politiikan ja vallan välineinä
• kiihtyvä kaupungistuminen ja ilmastonmuutos
• urbaani kestävä kehitys
• ilmastonmuutokset syyt ja seuraukset
• ilmastonmuutoksen ja tulevaisuuden tutkimuksen metodologia ja teoria

Konferenssilla on yksi yhteinen päivä Future Infinite -tapahtuman kanssa, jonka jälkeen kolmantena päivänä keskitytään kokonaan liiketoimintaan ja siihen, miten organisaatiot voivat hyötyä holistisesta ajattelusta ja paremmin varustautua tulevaisuuteen. Tapahtuman yhteistyökumppanit SRV, Tieto ja Miltton esittelevät Futures Pitches -osiossa omia näkemyksiään tulevaisuudesta.

Lisätietoja konferenssista:
Aino Hatakka, konferenssikoordinaattori
Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto
p. 041 706 7754, aino.hatakka@utu.fi
www.futureinfinite.fi

Asiasana:
Tagit:
Julkaistu 3.6.2014 13:10 ,  Päivitetty 3.6.2014 13:14

20014 Turun yliopisto, Finland
Puhelinvaihde: 029 450 5000

Henkilöhaku

Seuraa meitä: