Hyvä kunto ja liikunta vähentävät stressiä työikäisillä (Väitös: TtM Oili Kettunen, 6.3.2015, terveysliikunta)

Turun yliopiston tiedote 27.2.2015

​Kettunen toteutti väitöstyönsä ensimmäisessä osatutkimuksessa pk-yritysten työntekijöille liikuntaintervention, joka pidettiin Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä. Tutkimuksessa oli mukana lisäksi 30 henkilön verrokkiryhmä, jolle tehtiin samat mittaukset ja testit kuin varsinaiselle liikuntaryhmälle.

Interventioon osallistui reilut 300 henkilöä, jotka kävivät urheiluopistolla kahden päivän valmennusleireillä muutaman kuukauden välein vuoden ajan. Heille järjestettiin muun muassa valmennusta sekä ohjattua ryhmäliikuntaa.

– Liikuntaryhmään kuuluneet työntekijät lisäsivät selvästi liikunta-aktiivisuuttaan. Lähtötilanteeseen verrattuna he alkoivat liikkua keskimäärin tunnin enemmän per viikko. Samalla heidän fyysinen kuntonsa ja työkykynsä paranivat, stressioireet vähenivät ja henkiset voimavarat lisääntyivät, Kettunen kertoo.

Erityisen positiivista oli se, että juuri kaikkein stressaantuneimpien tulokset paranivat suhteessa kaikkein eniten.

Merkittävää on myös se, että seurantavuodenkin jälkeen osallistujien fyysinen kunto oli keskimäärin 5 % parempi kuin lähtötilanteessa.

– Näyttää siltä, että olemme onnistuneet kehittämään Vierumäellä konseptin, joka todella edistää yritysten työntekijöiden hyvinvointia, kehittämispäällikkönä Vierumäellä päivätöinään toimiva Kettunen iloitsee.

Reserviläisistä vain kolmasosa liikkui riittävästi

Kettusen väitöstutkimuksen toinen osatutkimus koski Puolustusvoimien kertausharjoituksiin tulleiden reserviläisten kuntoa. Tutkimuksessa ilmeni, että vain kolmasosa reserviläisistä oli hyväkuntoisia ja liikkui riittävästi.

– Tässäkin tutkimuksessa liikunta selvästi vähensi stressitasoa. Runsaasti liikkuvilla ja hyväkuntoisilla oli vähemmän stressiä kuin niillä, jotka liikkuivat vähän tai eivät ollenkaan, Kettunen summaa.

Reserviläistutkimukseen osallistui 831 nuorta 20–42-vuotiasta miestä.

**

Perjantaina 6. maaliskuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Medisiina, Externum-sali, Kiinamyllynkatu 10, Turku) julkisesti tarkastettavaksi TtM Oili Kettusen väitöskirja Liikunta-aktiivisuuden ja fyysisen kunnon yhteys henkiseen hyvinvointiin nuorilla miehillä ja työikäisillä: yhteydet stressioireisiin, henkisiin voimavaroihin, ylipainoon ja työkykyyn. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Clas-Håkan Nygård Tampereen yliopistosta ja kustoksena professori Olli J. Heinonen Turun yliopistosta.

TtM Oili Kettunen on syntynyt 1956 Imatralla ja kirjoittanut ylioppilaaksi Tainionkosken lukiosta 1976. Terveystieteen maisteriksi Kettunen valmistui 2003 Kuopion yliopistosta. Hän toimii Suomen Urheiluopiston Country Clubin kehityspäällikkönä Vierumäellä. Väitös kuuluu terveysliikunnan alaan.

Väittelijän yhteystiedot toimittajia varten:
sähköposti oili.kettunen[at]vierumaki.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/kettunen_oili.jpg

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: http://www.doria.fi/handle/10024/103576

Asiasana:
Tagit:
Julkaistu 27.2.2015 9:15 ,  Päivitetty 27.2.2015 9:24

20014 Turun yliopisto, Finland
Puhelinvaihde: 029 450 5000

Henkilöhaku

Seuraa meitä:
Facebook   Twitter   Instagram   Youtube   LinkedIn