Eläköön yliopisto!

11.04.2022

Turun yliopisto sai alkunsa kansalaiskeräyksellä reilu sata vuotta sitten. Maailman ensimmäinen suomenkielinen yliopisto perustettiin vuosien suunnittelun ja laajan rahankeräystyön tuloksena.

Kahdeksassa tiedekunnassamme tehdään huippututkimusta ja koulutetaan osaajia työelämän tarpeisiin. Uuden tiedon ja koulutetun työvoiman lisäksi yliopisto luo elinvoimaa ympäristöönsä. Olemme talouden vauhdittaja ja elinkeinoelämän aktiivinen kumppani. Alumnimme ovat työtehtävissään näkyvä osa arkea kouluista terveydenhuoltoon ja tuotekehityksestä kulttuuriin. Myös opiskelijamme näkyvät ja vaikuttavat koko Lounais-Suomen kehitykseen.

Tieteen ja koulutuksen rahoitus on puhuttanut paljon viime aikoina. Myös Turun yliopistossa me haluamme varmistaa yliopiston itsenäisen aseman kouluttajana, uuden tiedon tuottajana ja yhteiskunnan kehittäjänä. Keräämme lahjoituksia, joiden avulla vahvistamme toimintaedellytyksiämme entisestään. Parhaillaan on menossa kesäkuun loppuun asti jatkuva valtion vastinrahaohjelma, joka lisää Turun yliopistolle tehtyjen lahjoitusten vaikuttavuutta valtion lahjoituksille antaman vastinrahakertoimen kautta. Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa myös verovähennyskelpoisuudella, mikä on tärkeä kannustin lahjoittajillemme.

Lahjoitukset ovat tärkeitä taloudellisen autonomiamme vahvistamiseksi. Moni alumnimme ja yhteistyökumppanimme on jo osallistunut Turun yliopiston tukemiseen lahjoittamalla. Jatkamme lahjoitusten tavoittelua myös vastinrahakauden jälkeen ja kohdistamme lahjoitusvarat ja niiden tuoton yliopiston strategisiin kohteisiin. Lahjoitusten lisäksi yliopistoa on mahdollista tukea myös muilla tavoin, kuten toimimalla mentorina opiskelijalle tai osallistumalla tutkimus- ja kehityshankkeisiin. Kaikki yhteistyö ja vuorovaikutus sidosryhmiemme kanssa on meille arvokasta.

Haluamme kertoa hyviä uutisia Turun yliopistosta. Nyt ja tulevaisuudessa.

Ukrainan sota vaikuttaa monin tavoin myös Turun yliopistoon, ja yliopisto haluaa tarjota mahdollisimman paljon tukea Ukrainalle ja erityisesti sen yliopistoyhteisölle. Tietoa tukimuodoista on tarkemmin toisaalla tässä lehdessä. Yliopisto keskeytti myös maaliskuussa varainhankintakampanjansa digitaalisilla alustoilla, jotta se ei veisi huomiota avustusjärjestöjen tärkeältä varainhankintatyöltä.

Mika Hannula nojaa seinään ja katsoo kameraan.

Mika Hannula
Kirjoittaja on Turun yliopiston vararehtori.

Kuva: Hanna Oksanen

Kirjoitus on julkaistu Aurora-lehdessä 1/2022.

Luotu 11.04.2022 | Muokattu 11.04.2022