250 vuotta suomalaisen luonnontutkijan ja kansalaisoikeusajattelijan kuolemasta

04.12.2013

Edward Snowdenin paljastama kansainvälinen urkinta, Wikileaks sekä arabikevät ovat osoituksia kansalaisoikeuksien ja ihmisten välisen vapaan kommunikoinnin tärkeydestä. Suomalainen luonnontutkija ja ajattelija Peter Forsskål oli yksi ensimmäisistä ihmisistä, joka kirjoitti näiden ajankohtaisten aatteiden merkityksestä. Hänen uraauurtava työnsä johti muun muassa maailman ensimmäisen lehdistönvapauslain laatimiseen Ruotsissa.

​Turun yliopiston tiedote

Forsskålin kuolemasta on tänä vuonna kulunut 250 vuotta. Hänen työnsä kunniaksi Turun Eläin- ja Kavitieteellinen Seura järjestää kaikille kiinnostuneille avoimen monitieteisen ja Forsskålin ajan elävää musiikkia sisältävän seminaaritapahtuman Turun yliopistossa Calonian luentosalissa 1 maanantaina 9.12.2013 klo 12.15 - 16.00.

Ajatuksia kansalaisvapaudesta -kirja herätti keskustelua 1700-luvun Ruotsissa

Peter Forsskål syntyi vuonna 1732 Helsingissä pappisperheeseen. Hän opiskeli Uppsalan yliopistossa Linnén johdolla ja edelleen Göttingenin yliopistossa Saksassa. Kiinnostus luonnontieteistä laajeni kielten ja teologian lisäksi erityisesti filosofiaan, josta Forsskål myös kirjoitti väitöskirjan vuonna 1756.

Hän palasi Ruotsiin ja kirjoitti siellä myös kansalaisvapauksista väitöskirjan ”De libertate civili”. Yliopisto kuitenkin epäsi Forsskålilta mahdollisuuden puolustaa väitöskirjaa, sillä siinä esitetyt ajatukset kritisoivat voimakkaasti Ruotsin hallintoa ja vallanpitäjiä. Tiukasta sensuurista ja poliittisesta vastustuksesta huolimatta Forsskål onnistui kuitenkin saamaan kirjoitukselleen 500 kappaleen painatusluvan 1759. Kirjanen painettiin ruotsiksi nimellä ”Tankar om borgerliga friheten” (”Ajatuksia kansalaisvapaudesta”). Siihen kohdistetut kieltotoimet vain lisäsivät yleisön mielenkiintoa teosta kohtaan.

Forsskålin teos on aikakauteen nähden varsin radikaali poliittis-moraalinen kannanotto kansalaisten oikeuksiin. Forsskål korostaa erityisesti rajoittamatonta kirjoitusvapautta muistaen myös vastuun olla laatimatta paheisiin yllyttäviä tai loukkaavia kirjoituksia. Yhteiskunnallisen päätöksenteon pitäisi hänen mielestään olla avointa, ja kansalaisten ainoa ase virkamiesten epäoikeudenmukaisuutta vastaan on mielipiteen ilmaisun ja epäkohtien paljastamisen vapaus. Forsskål puhuu myös voimakkaasti uskonnonvapauden puolesta ja verotuksen sekä maanjaon oikeudenmukaisuudesta.

Forsskålin ajatukset johtivat Ruotsissa osaltaan aateliston etuoikeuksien purkamiseen sekä maailman ensimmäisenä säädettyyn painovapauslakiin vuonna 1766.  ”Tankar om borgerliga friheten” on suomennettu kolmasti, viimeksi vuonna 2012.

Forsskål osallistui kuusihenkisen retkikunnan jäsenenä matkalle Maltan ja Egyptin kautta Arabiaan 1761. Ryhmän jäsenistä ainoastaan yksi palasi elossa takaisin kotiinsa. Peter Forsskål menehtyi nykyisen Jemenin alueella kuumetautiin 1763 vain 31-vuotiaana.

Matkallaan hän ehti kuitenkin tehdä tärkeitä havaintoja ja muistiinpanoja, jotka julkaistiin hänen kuolemansa jälkeen. Linné nimesi Forsskaolea -kasvisuvun oppilaansa muistoksi.

Symposium Forsskålin elämästä ja merkityksestä

Turun Eläin- ja Kasvitieteellinen Seura järjestää maanantaina 9.12 kaikille avoimen pienoissymposion Peter Forsskålin elämästä ja merkityksestä.
Tapahtuma järjestetään Turun yliopiston Calonia-rakennuksen luentosalissa Cal 1 (Vänrikinkatu 2) klo 12–16.

Ohjelma:

12.15 Tilaisuuden avaus, Kalle Ruokolainen, TEKS:n puheenjohtaja

12.15–12.45 "Peter Forsskålin tausta ja lapsuus Pohjolassa – kuolema Onnellisessa Arabiassa", Marjatta Rautiala, Forsskål‐tutkija, kirjastonhoitaja ja biologi
12.45–13.30 "Peter Forsskål luonnontutkijana", Anto Leikola, oppihistorian prof. emeritus
13.30–14.00 "Peter Forsskål musiikin ja tanssin tunnelmissa", Irene Jelin, biologi ja tanssintutkija, sekä Leif Karlson, diplomiluutunsoittaja
14.00–14.30 kahvitauko
14.30–15.15 "Tutkimusmatkailijana Lähi-idässä", Minna Lönnqvist, Lähi-idän arkeologian dosentti
15.15–16.00 "Peter Forsskål ja valistuksen perintö", Janne Tunturi, tutkijatohtori, yleinen historia

Forsskålista muualla:

Dagens Nyheter 3.11.2013