Diabetes, reuma, astma ja allergia johtuvat häiriöistä immuunipuolustusmekanismeissa

24.06.2013

Suomen Akatemian huippuyksikön tutkijat löysivät uuden mekanismin, joka säätelee immuunivastetta ja voi altistaa autoimmuunitaudeille.

​Turun yliopiston tiedote 24.6.2013

Turun Biotekniikan keskuksen ja Aalto-yliopiston uusi tutkimus raportoi ensimmäisenä uuden mekanismin, joka säätelee ihmisen valkosolun kehittymistä tulehdusta aiheuttavaksi.

​Tutkijat löysivät uusia solun toimintaa sääteleviä tekijöitä yhdistämällä uuden polven syväsekvensointia ja laskennallisia tiedonlouhintamenetelmiä.

Säätelyalueissa havaittiin usein sellaisia geneettisiä muutoksia, jotka altistavat tulehduksellisille autoimmuunitaudeille, kuten tyypin 1 diabetekselle, nivelreumalle ja tulehdukselliselle suolistotaudille.

Löydökset avaavat uusia näkymiä ja luovat uuden pohjan immuunivälitteisten sairauksien syntymekanismien tutkimiseksi.

Tutkimus tehtiin Suomen Akatemian Molecular Systems Immunology and Physiology -huippuyksikössä. Turun Biotekniikan keskuksen johtaja Riitta Lahesmaa vastaa huippuyksikössä molekyläärisen systeemibiologian tutkimuksesta yhdessä professori Harri Lähdesmäen (Aalto-yliopisto) kanssa.

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia geenejä ja soluviestintäreittejä ihmisen valkosolu käyttää kehittyessään tulehdusta aiheuttavaksi.

Julkaistussa tutkimuksessa löydettiin ja varmistettiin uusia tekijöitä, jotka säätelevät solun toimintaa.

Nämä geenien aktivoitumista säätelevät kohdat sijaitsevat genomin alueilla, joilla ei aikaisemmin ajateltu olevan merkitystä. Nyt havaittiin, että kyseisissä kohdissa on usein immuunivälitteisiin sairauksiin altistavia geneettisiä muutoksia, jotka voivat osallistua taudin syntyyn muokkaamalla immuunivastetta.

Tutkimus julkaistaan arvostetussa kansainvälisessä Immunity-julkaisusarjassa.

Lisätietoja:
johtaja Riitta Lahesmaa