Esoterian ja mystiikan tutkijat kokoontuvat Turkuun 5.–7.6.2019

03.06.2019

Turkuun saapuu kesäkuun alussa esoteerisuuden ja mystiikan tutkijoita eri puolilta maailmaa. Monitieteisessä kolmipäiväisessä konferenssissa uskonnon, historian ja taiteen tutkimuksen tutkijat tarkastelevat länsimaisen esoteerisuuden ja henkisyyden historiaa kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta. Konferenssin järjestävät kulttuurihistorian ja uskonnon tutkimukseen keskittyvä Donner-instituutti sekä Turun yliopistossa toimiva, Koneen Säätiön rahoittama tutkimushanke ”Uuden etsijät. Esoteerisuus ja uskonnollisuuden murros modernisoituvassa Suomessa, 1880–1940”.

Approaching Esotericism and Mysticism: Cultural Influences
: 5.–7.6.2019
Paikka: Åbo Akademi, ASA-huset (Vänrikinkatu 3)
Konferenssin keynote-luennot ja työpajojen esitelmät ovat avoimia kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Konferenssin tavoitteena on analysoida erilaisia esoteerisia ajatusvirtauksia ja käytäntöjä kuten teosofiaa, spiritualismia ja antroposofiaa sekä erilaisia mystiikan muotoja historiallisessa kontekstissa.

– Erityisen tarkastelun kohteena ovat yksilöt, ryhmät ja verkostot sekä historiallinen arkistoaineisto. Konferenssiesitelmissä pureudutaan myös populaarikulttuurin merkitykseen esoteriassa ja mystiikassa sekä esoteerisuuden historiasta syrjään jääneisiin ilmiöihin, kuten naisten toimijuuteen sekä luokan ja etnisyyden merkitykseen, Uuden etsijät -hankkeen johtaja, dosentti Maarit Leskelä-Kärki kertoo.

Konferenssin keynote-puhujat ovat esoteerisuuden tutkimuksen kansainvälisiä kärkinimiä: Olav Hammer (University of Southern Denmark), professori Christine Ferguson (University of Stirling, Iso-Britannia) ja Per Faxneld (Stockholms universitet) sekä Uuden etsijät -hankkeen johtaja, dosentti Maarit Leskelä-Kärki (Turun yliopisto).

– Aiheen ajankohtaisuudesta kertoo se, että odotamme Turkuun noin kuutisenkymmentä esoterian ja mystiikan tutkijaa. Keynote-esitelmien ja työpajojen lisäksi tarjoamme tutkijoille monipuolista oheisohjelmaa, josta mainittakoon konferenssin yhteydessä kantaesityksensä saava Turun yliopiston opiskelijoiden järjestämä kävelykierros esoteeriseen ja okkulttiseen Turkuun, Leskelä-Kärki sanoo.

> Konferenssin ohjelma

> ”Esoteric and Occult Turku” -kävelykierroksen verkkosivusto

Lisätietoja:

Dos. Maarit Leskelä-Kärki, kulttuurihistoria, Uuden etsijät -hanke, Turun yliopisto, maales@utu.fi
Dos. Ruth Illman, Donner-instituutti, ruth.illman@abo.fi

Luotu 03.06.2019 | Muokattu 03.06.2019