Hoitoa tehostavat biomateriaalit toivat Pekka Vallitulle Kliinisen silmän

06.11.2013

Biomateriaaleja kehittävä professori Pekka Vallittu on saanut tämänvuotisen Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan Kliinisen silmän. Oppimateriaalin tuottajapalkinnon sai Korvaopettajan käsikirjan koonnut lääketieteen lisensiaatti, erikoislääkäri Lotta Haavisto. Vuoden erikoislääkärikouluttajaksi nimettiin Satakunnan keskussairaalassa työskentelevä kirurgi Tapio Nieminen.

​Turun yliopiston tiedote 6.11.2013

Vuodesta 1997 lähtien vuosittain jaettu Kliininen silmä myönnetään tunnustuksena erityisen onnistuneesta diagnostisesta, hoidollisesta tai hallinnollisesta toiminnasta tai nokkelasta keksinnöstä. Vallittu sai silmän tunnustuksena innovatiivisesta tutkimustyöstään, joka on tuottanut useita biomateriaaleihin liittyviä keksintöjä. Tutkimustyö on johtanut uusien kudosystävällisten materiaalien kehittämiseen sekä hoitosovelluksiin. Vallitun viimeisin innovaatio on hampaiden paikkausmateriaalina käytettävä paikkausmateriaali, kuitulujitteinen komposiitti, joka kestävyytensä ansiosta sopii erityisesti laajoihin hammasrestaurointeihin.

Oppimateriaalin tuottajapalkinnon saaneen Lotta Haaviston ansioksi todettiin aivan uudenalisen käsikirjan luominen, jossa on koottu yhteen opintokokonaisuuden tavoitteet, sisältö sekä opetuksen rakenne Turussa ja hajautuspaikkakunnilla. Erityisenä ansiona todettiin, että käsikirjan aineistoa päivitetään jatkuvasti.

Satakunnan keskussairaalassa työskentelevälle kirurgian ja plastiikkakirurgian erikoislääkärille Tapio Niemiselle myönnettiin Vuoden erikoislääkärikouluttaja –palkinto. Hänen todettiin olevan kärsivällinen ja kannustava opettaja, mutta myös tarvittaessa tiukka kouluttaja, joka laittaa koulutettavan ajattelemaan omia ratkaisujaan ja seisomaan omien päätöstensä takana. Taitavan plastiikkakirurgin todettiin myös olevan potilaitaan kohtaan äärimmäisen kunnioittava, suhtautuvan nuorempiin kollegoihin kuin vertaisiinsa sekä arvostavan ja ottavan harkintaan erikoistuvan ehdottamia hoitolinjauksia kuten omiaan.

Tunnustukset jaettiin 5.11. Turun lääketiedepäivien avajaistilaisuudessa.

Luotu 06.11.2013 | Muokattu 16.09.2020