Kaisa Matomäelle arvostettu matematiikan Satter Prize -palkinto

13.11.2020

Akatemiatutkija Kaisa Matomäki Turun yliopistosta on saanut American Mathematical Society -yhdistyksen 2021 Ruth Lyttle Satter -palkinnon. Palkinto jaetaan joka toinen vuosi naismatemaatikolle kuuden viime vuoden aikana tehdystä tutkimustyöstä.

Matomäelle myönnetyn palkinnon perusteena on erityisesti tutkimus, joka liittyy multiplikatiivisten funktioiden käyttäytymiseen erittäin lyhyillä väleillä. Palkinnon suuruus on 5000 dollaria. Matomäki on tehnyt tutkimusta pitkälti yhteistyössä California Institute of Technology -yliopistossa työskentelevän Maksym Radzwillin kanssa.

Yksinkertaisin esimerkki todistetuista tuloksista on, että jos katsotaan melko pientä määrää suuria peräkkäisiä kokonaislukuja, melkein aina noin puolella niistä on parillinen määrä alkutekijöitä ja puolella pariton. Matomäen ja Radziwillin tulokset kertovat erityisesti, mitä tapahtuu, kun tarkastellaan mielivaltaisen suuria lukuja. Niihin ei siis voitaisi päästä tietokoneilla laskemalla, vaan tarvitaan matemaattisesti pitävää päättelyä.

Matomäen ja Radziwillin ensimmäinen artikkeli aiheeseen liittyen on julkaistu 2016 puhtaan matematiikan arvostetuimmassa julkaisussa Annals of Mathematicsissa. Se on johtanut moniin muihin tuloksiin niin Matomäen ja Radziwillin kuin muidenkin tutkijoiden todistamana.

– Yleisesti tulostamme pidetään läpimurtona, ja kollegat ottivat sen hyvin innostuneesti vastaan, Matomäki kertoo.

Tutkijoiden yhteistyö on johtanut myös muihin palkintoihin, joista viimeisimpiä esimerkkejä ovat 2020 EMS (European Mathematical Society) -palkinto sekä 2019 New Horizons in Mathematics -palkinto.

Matomäki vastaanottaa Satter Prize 2021 -palkinnon virtuaalisessa 2021 Joint Mathematics Meetings -tapahtumassa tammikuussa 2021.

– Palkintojen saaminen tuntuu mukavalta, koska se osoittaa, että tutkimusyhteisö arvostaa työtäni ja pitää sitä tärkeänä, Matomäki tiivistää.

Luotu 13.11.2020 | Muokattu 13.11.2020