Kalervo Väänäsen muotokuva paljastettiin – heinäkuussa kautensa päättävä rehtori puolustaa luontoa ja sivistystä

23.05.2019

Taidemaalari Timo Vuorikosken maalaama muotokuva paljastettiin Turun yliopiston Medisiina D:ssä 23.5.2019.

Kalervo Väänänen rehtorikausi päättyy heinäkuun lopussa. Turun yliopiston rehtorina hän on toiminut vuodesta 2012 alkaen. Rehtorikauden aikana yliopiston julkaistujen tutkimusten määrä ja arvioitu laatu ovat nousseet. Myös koulutusta on kehitetty merkittävästi.

– Valmistuminen on lähes kaikissa ohjelmissa maan kärkitasoa ja viimeisten selvitysten mukaan opiskelijat työllistyvät varsin hyvin alasta riippumatta. Olemme pystyneet lisäämään tutkintojen määrää, vaikka resurssit ovat niukentuneet, Väänänen sanoo Aurora-lehden haastattelussa (linkki haastatteluun tiedotteen lopussa).

Yliopiston monitieteisyyden säilyttäminen on ollut Väänäselle tärkeää, sillä hän uskoo, että uusi tieto löytyy tieteen saumakohdista.

– Tieteen kentällä on voimakas tarve siiloutua; ajatellaan, että fysiikka on tällaista ja biologia toisenlaista. Mutta kun tarkastellaan vaikkapa kotiplaneettaamme, se on kokonaisuus, joka ei avaudu vain yhdestä näkökulmasta.
Väänäsen mukaan yliopistoilla on keskeinen rooli ympäristöystävällisen yhteiskunnan rakentamisessa ja sivistyksen vaalimisessa.

Muotokuva on samalla kuva yliopistosta

Taidemaalari Timo Vuorikosken maalaama Väänäsen muotokuva paljastettiin yliopistoyhteisön, kollegoiden ja yhteistyökumppaneiden läsnä ollessa juhlatilaisuudessa lääketieteellisen tiedekunnan uudessa Medisiina D -rakennuksessa torstaina 23.5.

– Olen koko tuotantoni ajan maalannut virallisia muotokuvia. Tällöin muotokuvamaalari maalaa tilaaja-instituutiosta muotokuvan. Malli on tärkeä siksi, että hän edustaa instituutiota, jonka kehittämisessä hän on ollut vaikuttava, kunnioitusta ja kiitosta ansaitseva, Vuorikoski sanoo.

Taiteilija haluaa maalata arvokkaan, tilaajaa kunnioittavan muotokuvan, jossa malli on esitetty riittävän näköisesti niin, että hänet ja hänen persoonallisuutensa tunnistetaan. Samalla hänen roolinsa tilaajan kunnioitettavana edustajana tulee ilmi.

Väänänen mainitsi taiteilijalle maalausprosessin aikana, että hänen johtamistapaansa kuuluivat toistuvat lukuisat vierailut yliopiston eri laitoksilla.

– Kehittelin tätä ajatusta. Kuvittelin mielessäni tilanteen, jossa rehtori on astunut sisään ovesta uuteen tilaan. Valo tulee liikesuunnasta vastaan. Malli on etenemässä, mutta pysähtyy hetkeksi arvioimaan tilannetta.

Perinteisesti seisovalla mallilla muotokuvamaalauksissa on kädessään jokin esine.

– Tässä tapauksessa iPad on johtajan työväline, jonka avulla hän on jatkuvassa yhteydessä ”joukkoihinsa”, verkostoihinsa ja asioiden virtaan.

Muotokuva liitetään Turun yliopiston taidekokoelmaan ja se tullaan ripustamaan yliopiston päärakennukseen sen remontin valmistuttua. Väliaikaisesti taulu on esillä Medisiina D-rakennuksessa.

TK

Kuvaaja/Tekijä