Kliininen silmä, Oppimateriaalin tuottaja ja Vuoden erikoislääkärikouluttaja -palkinnot jaettiin Turun Lääketiedepäivillä

24.10.2017

Erikoislääkäri, korva-, nenä- ja kurkkutautien dosentti Ilpo Kinnunen on saanut Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan vuoden 2017 Kliinisen silmän. Oppimateriaalin tuottajapalkinto myönnettiin syöpätautien erikoislääkäri Heidi Bengtsille hänen laatimastaan ”Kuinka puhua potilaalle vakavasta sairaudesta toisella kotimaisella kielellä?” -oppaasta. Vuoden erikoislääkärikouluttajana palkittiin sisätautien erikoislääkäri Anja Toljamo.

​Turun yliopiston tiedote 24.10.2017

Turun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta on jakanut 1990-luvulta lähtien tunnustuksia ansiokkaasta toiminnasta koulutuksen, tutkimuksen ja hallinnon saralla. Vuoden 2017 palkinnot jaettiin tiistaina 24.10. Turun Lääketiedepäivien avajaistilaisuudessa Sigyn-salissa.

Kliininen silmä erikoislääkäri, korva-, nenä- ja kurkkutautien dosentti Ilpo Kinnuselle

Kliininen silmä -palkinto myönnetään vuosittain tunnustuksena erityisen onnistuneesta diagnostisesta, hoidollisesta tai hallinnollisesta toiminnasta tai nokkelasta keksinnöstä.

Vuoden 2017 Kliinisen silmän saanut Ilpo Kinnunen tunnetaan Tyksin korvaklinikassa erittäin taitavana kliinikkona, jolle on tunnusomaista laaja tietomäärä ja erinomaiset kliiniset ja operatiiviset taidot. Päivittäisessä työssään hän tekee vaativaa pään ja kaulan alueen kirurgiaa, erityisesti syöpäkirurgian ja traumatologian alueilla.

– Kinnunen on esimerkillinen kollega, jolla on ainutlaatuinen kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Hän on luotettava, taitava ja huumorintajuinen työtoveri, jota voidaan pitää esikuvana niin nuoremmille kuin vanhemmillekin kollegoille. Hänen päivittäistä toimintaansa kuvaa toistuva erityisen onnistunut diagnostinen nokkeluus sekä hoidollinen ylivertaisuus, palkintoa esittäneet kollegat summasivat.

Vuoden oppimateriaali nostaa keskiöön palliatiivisen hoidon opetuksen

Lääketieteellinen tiedekunta jakaa vuosittain myös Oppimateriaalin tuottajapalkinnon tunnustuksena erityisen ansiokkaasta työstä tiedekunnassa käytettävän oppimateriaalin kehittämisestä.

Vuoden 2017 oppimateriaalin tuottajapalkinto myönnettiin Vaasan keskussairaalassa työskentelevälle syöpätautien erikoislääkäri Heidi Bengtsille. Bengts toimii Turun yliopistossa syöpätautien kliinisenä opettajana ja on perehtynyt erityisesti palliatiiviseen hoitoon. Bengts laati ”Kuinka puhua potilaalle vakavasta sairaudesta toisella kotimaisella kielellä?” -oppaan projektityönään lääketieteellisen tiedekunnan Vaasassa järjestämällä lääketieteellisen pedagogiikan kurssilla lukuvuonna 2015–2016.

Opas on taskuun sopiva kirjanen suomenkielisille opiskelijoille. Siinä kerrotaan, miten vaikeita saattohoitoon liittyviä kysymyksiä käsitellään ruotsiksi. Oppaassa kerrotaan saattohoitopotilaan ja omaisten kokonaisvaltaisesta ja kunnioittavasta lähestymistavasta. Opas on saanut erittäin hyvää palautetta, ja sitä käytetään myös Turussa palliatiivisen hoidon opetuksessa.

– Tunnustus tuo esille palliatiivisen hoidon opetuksen tärkeyttä ja sen myöntäminen vaasalaiselle opettajalle korostaa hajautetun koulutuksen korkeaa pedagogista tasoa, perusteluissa summattiin.

Vuoden erikoislääkärikouluttaja Anja Toljamo on sisätautien rautainen ammattilainen

Salon aluesairaalassa sisätautilääkärinä työskentelevä Anja Toljamo palkittiin Vuoden erikoislääkärikouluttajana. Palkinto jaetaan ansioituneelle erikoislääkäri- tai erikoishammaslääkärikouluttajalle. Esityksiä palkinnon saajaksi voivat tehdä erikoistuvat ja vastikään erikoistuneet lääkärit ja hammaslääkärit.

Erikoistuvat lääkärit luonnehtivat Anja Toljamoa muun muassa seuraavasti:

– Toljamosta huokuu terveen maalaisjärjen käyttö potilastyössä, lisäksi hän on hyvin perillä viimeaikaisista tutkimustuloksista ja varsinkin siitä, miltä osin niitä kannattaa soveltaa käytännön kliiniseen työhön. Myös takapäivystäjänä Toljamo antaa napakat, toteutettavissa olevat ja selkeät ohjeet päivystyksellisiin ongelmatapauksiin. Hänellä on lisäksi halussa kardiologiaa myöten myös useampi suppeampi erikoisala hieman pintaa syvemmältä.

– Toljamo on kiistattomasti Salossa olevien sisätauteihin erikoistuvien lääkäreiden runkokoulutuksen keskeinen hahmo ja opettaa juuri sitä kokonaisvaltaista potilaiden ongelmien hahmottamiskykyä, jota runkokoulutuksella varmasti haetaan, palkintoperusteissa jatkettiin.

Lisätietoja:
Tilda Junko, viestintäsuunnittelija, Turun yliopisto, tjjunk@utu.fi, +358504668034
EL, dosentti Ilpo Kinnunen, ilpo.kinnunen@tyks.fi
EL Heidi Bengts, heidi.bengts@vshp.fi