Korkeakouluissa Google ei riitä – suomalaisille korkeakouluille yhteinen informaatiolukutaitosuositus

07.11.2013

Internet on pullollaan dataa, jota uudet opiskelijat ovat tottuneet hakemaan internetin hakukoneilla. Korkeakouluopinnoissa Google-haku ei kuitenkaan riitä, vaan tietoa on osattava hakea muualtakin. Suomalaiset korkeakoulukirjastot ovat tarttuneet aiheeseen ja laatineet kaikille Suomen korkeakouluille yhteisen informaatiolukutaitosuosituksen.

– Informaatiolukutaidolla tarkoitetaan kykyä tunnistaa tiedontarve, hakea ja paikantaa tietoa sekä kykyä arvioida ja käyttää tietoa kriittisesti ja eettisesti. Korkeakoulukirjastot kouluttavat opiskelijoita hakemaan ammatillista ja tieteellistä tietoa uusilla tavoilla ja uusista lähteistä, kirjastonjohtaja Riitta-Liisa Karjalainen Kajaanin ammattikorkeakoulusta sanoo.

Informaatiolukutaidon opetus on toteutettu Suomen eri korkeakouluissa hyvin eri tavoin. Joissain se on kiinteä osa opetusta, joissain se jää vähälle huomiolle. Sen vuoksi Suomen korkeakoulukirjastot ovat yhdessä laatineet informaatiolukutaitosuosituksen Suomen korkeakouluille.

Suosituksessa muistutetaan, että tiedonhankintataidot nousevat kaikilla työelämän sektoreilla tärkeimpien korkeakoulussa opittujen taitojen joukkoon. Informaatiolukutaito nähdäänkin kansalaisvalmiutena, jota pitää edelleen vahvistaa laajana yhteistyönä.

– Yhteinen kansallinen suositus on jo herättänyt mielenkiintoa Suomen rajojen ulkopuolellakin. Olemmekin kääntäneet sen paitsi ruotsiksi myös englanniksi, jotta tätä hyvää käytäntöä voidaan levittää myös kansainvälisesti, johtava informaatikko Leena Järveläinen Turun yliopistosta kertoo.​

Luotu 07.11.2013 | Muokattu 08.07.2021