Luova kirjoittaminen ohjaa laulujen sanoittamisen kahlekuninkaiksi

29.07.2013

​Turun yliopiston tiedote 29.7.2013

Laulujen sanoittaminen on Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaineen uusi aluevaltaus. Oppiaine järjestää ensimmäisen laulujen sanoittamiseen keskittyvän kurssin syksyllä 2013. Koulutus on osa oppiaineen järjestämää uutta maksullista kirjoittamiskoulutusta, johon voivat hakea kaikki laululyriikasta kiinnostuneet.

Pääkouluttajana toimii ainoan suomalaisen laululyriikan oppikirjan kirjoittanut YTM Heikki Salo. Heikki Salo tunnetaan Miljoonasateen keulahahmona sekä arvostettuna ja palkittuna lauluntekijänä. Salolle myönnettiin juuri Reino Helismaa -palkinto.

Suomalainen musiikki on suositumpaa kuin koskaan ja soitetuimpien laulujen kärkilistasta valtaosa on kotimaista musiikkia. Kuitenkin sanoittajille on Suomessa tarjolla niukasti koulutusta. Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaine haluaakin tarjota korkeatasoisen kurssin, jossa keskitytään laulutekstien tekemiseen.
Kurssilla tutustutaan sanoittamisen tekniikoihin ja työkaluihin ja hankitaan näkökulmia laulujen tekemisen kenttään Suomessa. FT, musiikkitieteen yliopistonlehtori Susanna Välimäki opastaa omalla luennollaan tekstin merkitykseen musiikin osatekijänä.

Kurssi alkaa 29.11.2013. Ilmoittautuminen kurssille päättyy 11.10.2013. Kurssille mahtuu mukaan enintään 14 osallistujaa.

Lisätietoa:

Luovan kirjoittamisen kannatusyhdistys: www.luovuksissa.com