Marraskuun professoriluennoilla esillä terveystaloustieteen vaikutusarvioinnit, terveydenhuoltotutkimus sekä syrjäytymisen poliittiset tulkinnat

11.11.2019

Turun yliopiston uudet professorit pureutuvat professoriluennoillaan terveystaloustieteen, terveydenhuollon sekä syrjäytymisen ajankohtaisiin aiheisiin. Marraskuun professoriluennot pidetään 13.11. Turun yliopiston Medisiina D -rakennuksen (Kiinamyllynkatu 10) Sakari Alhopuro -salissa klo 18 alkaen.

Terveystaloustieteen professori Mika Kortelainen puhuu otsikolla Kvasikokeelliset menetelmät terveystaloustieteen vaikutusarvioinneissa. Kortelainen on tutkinut julkisten palvelujen vaikuttavuutta, terveydenhuollon uudistusten vaikutuksia sekä kouluvalintojen vaikutuksia.

Kansanterveystieteen professori Sakari Suominen pitää luentonsa otsikolla Terveydenhuolto, käyttäytyminen ja terveys. Suominen on keskittynyt tutkimuksessaan terveyden edistämiseen (mm. stressin yhteydet terveyteen), terveydenhuoltotutkimukseen sekä maamme suomen- ja ruotsinkielisten terveys- ja hyvinvointieroihin sekä niitä selittäviin mekanismeihin.

Kasvatustieteen professori Tero Järvinen luennoi otsikolla Syrjäytymisen poliittiset tulkinnat. Järvinen on keskittynyt tutkimuksessaan nuorten koulutussiirtymiin ja elämänkulkuun, nuorten syrjäytymiseen sekä kansainvälisesti vertailevaan koulutustutkimukseen.

Kaikki Turun yliopistoon vähintään viideksi vuodeksi professorin tehtävään otetut professorit astuvat perinteisen tavan mukaan tehtäväänsä pitämällä julkisen luennon. Yleiskielisessä, 15 minuuttia kestävässä luennossaan professorit kertovat tieteenalastaan ja tutkimuksestaan. Luennot ovat avoimia kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Lisätietoja:
viestintäsuunnittelija Liisa Reunanen, p. 050 339 4750 , liisa.reunanen@utu.fi