Matkailijoilla mahdollisuus vaikuttaa ruokavalinnoillaan Saaristomeren tilaan

23.05.2019

Tänä kesänä matkailijoilla on mahdollisuus valita vesistöystävällinen Annos puhtaampaa Saaristomerta -ruoka-annos, jonka ideana on helpottaa matkailijoita ympäristöystävällisten valintojen teossa.

Turun yliopiston Brahea-keskuksen tekemän selvityksen mukaan matkailijat ovat entistä huolestuneempia luonnosta. Yli puolet vastaajista (60 %) olivat erittäin huolissaan ympäristön ja vesistöjen tilasta, ja lisäksi saaristossa esiintyvät sinileväkukinnot ovat vaikuttaneet kielteisesti matkailijoiden (65 %) vapaa-ajanviettoon, kuten kalastukseen ja uimiseen.

– Yhä useampi matkailija haluaa matkustaa ja kuluttaa kestävämmällä tavalla ja tehdä vastuullisia valintoja. Annos puhtaampaa Saaristomerta -ruoka-annos mahdollistaa tämän, kertoo Ravinnekiertoa Saaristomeren matkailukohteissa (SaaRa) -hankkeen projektipäällikkö Leena Erälinna Brahea-keskuksesta.

SaaRa-hankkeessa tuetaan matkailijoita vastuullisten valintojen tekemisessä. Kesällä muun muassa Seilin ravintolan listalla samoin kuin ravintola Göranissa Turussa on tarjolla Annos puhtaampaa Saaristomerta -annos. Annoksen tunnistaa ruokalistalta merkistä ”Vesistöystävällinen annos huomioi Saaristomeren”.

– Tahdomme olla mukana vastuullisessa matkailussa, koska kohteemme sijaitsee keskellä Saaristomerta ja periaatteenamme on kestävä kehitys. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden valita Saaristomeri-ystävällisen ruoka-annosvaihtoehdon, kertoo VisitSeilin kohdepäällikkö Sanna Nissi.

Annos puhtaampaa Saaristomerta -annos koostuu vesistöystävällisistä valinnoista, kuten esimerkiksi kasviksista ja kalasta, joiden rehevöittävät vaikutukset ovat pienempiä kuin muiden raaka-aineiden. Itämerestä pyydetyn luonnonkalan käyttäminen jopa vähentää vesistöjen fosforikuormaa.

– Meille Voiveljille vastuullisuus on yksi tärkeimmistä arvoistamme ja haluamme ehdottomasti olla mukana huolehtimassa Saaristomeren kunnosta ja tulevaisuudesta, kertoo ravintola Göranin Mikko Leminen.

Hallituksen kärkihankkeessa vähennetään Saaristomeren ravinnerasitusta

Annosta tarjoavissa ravintoloissa kiinnitetään myös entistä enemmän huomiota ruokahävikin hallintaan. Ruokahävikki aiheuttaa vesistöjen rehevöitymistä: kaikesta kulutuksen rehevöittävästä vaikutuksesta puolet tulee ruoan kulutuksesta.

– Annos puhtaampaa Saaristomerta on saanut hyvän vastaanoton matkailupalveluyrittäjien taholta. Tarkoituksenamme on, että mahdollisimman moni ruokapalveluyrittäjä ottaa sen listalleen, jotta matkailijat voivat osaltaan vaikuttaa valinnoillaan vesistöjen tilaan, Erälinna sanoo.

SaaRa-hankkeen tarkoituksena on vähentää Saaristomeren keskeisissä matkailukohteissa matkailun ravinnerasitusta. Hankkeen tavoitteena on herättää matkailijoiden ja veneilijöiden huomiota omiin valintoihin ja käyttäytymiseen. Keskeistä on ruokahävikin vähentäminen erityisesti saaristokohteissa, joissa jätehuolto on haasteellista ja ainutlaatuinen meriluonto herkkää.

– Hankkeemme haluaa kiinnittää matkailijoiden ja veneilijöiden huomion vastuulliseen matkailuun ja ravinnekiertoon. SaaRa-hankkeen avulla veneilijöille on järjestetty muun muassa kompostointimahdollisuus ulkosaariston vierasvenesatamissa Jurmossa, Seilissä, Örössä sekä uusina kohteina Bodössä ja Gullkronassa, Erälinna kertoo.

SaaRa-hankkeella on oma piste Jokisataman avajaisissa Turussa lauantaina ja sunnuntaina 25.5.–26.5. Hanke toivottaa kaikki kiinnostuneet paikan päälle keskustelemaan kestävästä matkailusta ja Saaristomeren tilasta.

Ympäristöministeriön rahoittamaa hallituksen kärkihanketta toteuttavat Turun yliopiston Brahea-keskus ja Pidä Saaristo Siistinä ry. Hankkeen osarahoittajana toimii Saaristomeren Suojelurahasto. Hankkeen sivut löytyvät osoitteesta: www.annospuhtaampaa.fi

Annos puhtaampaa Saaristomerta -ruoka-annoksen tunnistaa ruokalistoilta seuraavasta merkistä:

Brahea ympäristöystävällinen ruoka-annos annos puhtaampaa

Luotu 23.05.2019 | Muokattu 10.06.2019