Mediakutsu: Lapsen oikeuksien viikolla nostetaan esille lapsen oikeus tulevaisuuteen

16.11.2020

Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry sekä Turun yliopiston INVEST hanke ja Sote-akatemia järjestävät yhdessä 20.11. lapsen oikeuksien päivän keskustelutilaisuuden ”Miten voisimme yhdessä turvata jokaisen lapsen hyvinvoinnin ja näköalan tulevaisuuteen?” Tilaisuus liittyy 16.11. alkavaan lapsen oikeuksien viikkoon, jonka teemana on lapsen oikeus tulevaisuuteen.

Tilaisuus järjestetään verkkotilaisuutena 20.11. klo 9-11. Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tilaisuutta. Linkki tilaisuuteen

Pandemian aikana koulun merkitys lasten hyvinvoinnin ja tulevaisuuden rakentajana on korostunut. Opettajien lisäksi tässä työssä tarvitaan meitä kaikkia.
– On ajateltava ensisijaisesti, ketä varten teemme työtämme, ja rakennettava uudenlainen tukiverkko, jotta yksikään lapsi ei jää vaille tarvitsemaansa apua. Välitämmekö jokaiselle lapselle tunteen, että olemme valmiita auttamaan ja tarvittaessa löytämään lapsen tarvitseman avun? Tässä tarvitaan kaikkien sektoreiden yhteistyötä, mutta yhdessä pystymme tähän, toteaa Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n toiminnanjohtaja Miia Hänninen.

Aamun puhujina kuullaan kasvatuspsykologian professori, opetusneuvos Niina Junttilaa ja psykologian professori Christina Salmivallia.
– Puhun tilaisuudessa lasten kokemasta yksinäisyydestä ja ostrakismista eli näkemättä, kuulematta ja huomaamatta jättämisestä. Näillä molemmilla asioilla on valtavan suuret vaikutukset lapsen oppimiseen, hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen, kertoo Niina Junttila.
Christina Salmivalli puolestaan avaa puheenvuorossaan kiusaamiseen puuttumisen saavutuksia ja haasteita. – Kiusatuksi joutuminen on vakava lapsen oikeuksien loukkaus. Kiusaaminen on saatu Suomessa vähenemään, mutta liian moni joutuu edelleen kiusatuksi. Tutkimme parhaillaan sitä, miksi kiusaamiseen puuttuminen ei aina johda toivottuun lopputulokseen, Salmivalli kertoo.

Puheenvuoroja kommentoivat Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n puheenjohtaja Ilkka Kantola sekä Turun kaupungin perusopetuksen palvelupäällikkö Riikka Koivunen. Tilaisuuden juontaa YTT Katja Keisala.

Tilaisuudessa kuullaan myös Turun Kaupunkilähetys ry:n Nuorten raadin terveiset. Nuorten raadin Kohtaamiskoulutus-malli voitti tänä vuonna Itlan Lapsuudenrakentajat-haastekilpailun.

Tilaisuudesta:
Miia Hänninen, Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n toiminnanjohtaja, 044 5355 131, miia.hanninen@vslj.fi

Puheenvuorojen aiheista:
Niina Junttila, Turun yliopiston kasvatuspsykologian professori, niina.junttila@utu.fi
Christina Salmivalli, Turun yliopiston psykologian professori,  040 099 5473, christina.salmivalli@utu.fi

Luotu 16.11.2020 | Muokattu 16.11.2020