Mediakutsu: Syyskuu huipentuu Tutkijoiden yöhön ja Tieteen päiviin

17.09.2019

Turun yliopisto ja Åbo Akademi järjestävät syyskuun viimeisenä perjantaina ja lauantaina kaksi  kaikille avointa tiedetapahtumaa: Tieteen päivät ja Tutkijoiden yön. Kutsumme median kuulemaan lisää tapahtumien ohjelmasta maanantaina 23.9. kello 13.00 Vierailu- ja innovaatiokeskus Jokeen (Lemminkäisenkatu 12).

Tieteen Päivät ja Tutkijoiden yö ovat jo muodostuneet Turussa perinteisiksi tiedetapahtumiksi, mutta joka kerta ne myös uudistuvat. Tänä vuonna Tieteen päivät valloittaa Vierailu- ja innovaatiokeskus Joen teemalla Rohkeus. Turun tuomiokirkossa järjestettävässä Tutkijoiden yössä nostetaan esille tunteet ja musiikki.

Koko perheen Tieteen päivillä lauantaina 28.9. kello 10–14 on tarjolla sekä tutkijoiden luentoja että toiminnallisia pisteitä, joissa kävijät voivat muun muassa löytää leikkijän luonteensa, tutustua arkeologisiin löytöihin tai tutustua kylmäfysiikkaan. Päivien teeman mukaisesti rohkeutta on myös katsoa seitsemän metrin valkokankaalle suurennettua hyönteistä silmästä silmään, uskallusta keskustella lähisuhdeväkivallasta, halua sukeltaa pimeän kupolin sisään katsomaan pimeässä hehkuvia leviä tai halua tietää enemmän aivojen ja avaruuden salaisista piirteistä.

Toista kertaa Turun tuomiokirkossa perjantaina 27.9. kello 18 alkavan Tutkijoiden yön teemana ovat tunteet ja musiikki. Tutkijapuheenvuoroissa mietitään tunteiden vaikutusta esimerkiksi aviopuolison valinnassa kautta historian sekä kuullaan, miten evoluutio tunteiden avulla ohjaa meitä tiettyyn käyttäytymis- ja ajattelutapaan. Illan aikana pohditaan myös tilannetta, jossa tieto ja tunne ovat ristiriidassa. Ilta huipentuu resonointiin Tuomas Akvinolaisen seurassa, jolloin tutkijoiden puheenvuorojen rinnalla jokainen osallistuja pääsee itse kokeilemaan, millaista on laulaa Akvinolaisen liturgioita.

Molemmat tilaisuudet ovat maksuttomia ja kaikille avoimia.

Mediatilaisuudessa päivien tapahtuman esittelevät Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi ja Åbo Akademin viestintäpäällikkö Thurid Eriksson. Esimakua Tieteen päivien toiminnallisista pisteistä mediatilaisuuteen tuovat kemistit, jotka antavat mahdollisuuden kokeilla hapoilla ja emäksillä maalaamista sekä robotti-Nao, joka haastaa kävijät juttuisille.

Lisätietoja: Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi, p. 040 735 4858, anne.paasi@utu.fi ja Åbo Akademin viestintäpäällikkö Thurid Eriksson, p. 0400 534430, thurid.eriksson@abo.fi sekä nettiosoitteesta www.utu.fi/tieteenpaivat

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 17.09.2019 | Muokattu 17.09.2019