Miten tehdään lasten hyvinvointia edistäviä päätöksiä – Kansainvälinen huippuasiantuntija luennoi Turussa

08.02.2019

Kansainvälinen huippuasiantuntija John Lavis kertoo kokemuksista näyttöön perustuvan päätöksenteon tukemisesta Kanadassa. Lavis puhuu 11.2.2019 Turussa seminaarissa, jonka aiheena on näyttöön perustuvan tiedon juurruttaminen lasten, nuorten ja perheiden palveluihin. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Aika: Ma 11.2. klo 11.00 – 15.45
Paikka: Medisiina D, Lauren 1 -sali, Kiinanmyllynkatu 10
Professori Lavis on toimittajien haastateltavissa Turussa maanantaina klo 10.00–10.45.
Ilmoittautumiset: Marjo Kurki, puh. 044 271 0797.

Lasten tilanne 101-vuotiaassa Suomessa on monella tavalla parempi kuin koskaan. Sosiaalisten ja mielenterveydellisten ongelmien periytyminen on kuitenkin tämän päivän vakava yhteiskunnallinen haaste. Lapsiperheiden hyvinvointierot näkyvät sukupolvien yli sekä sosiaalisina että terveydellisinä ongelmina, vaikka nykytutkimuksen valossa ongelmien siirtyminen seuraaville sukupolville on ehkäistävissä.

Lasten ja nuorten mielenterveyden edistämiseen keskittyvä APEX-konsortio, eriarvoisuuden vähentämiseen ja hyvinvointivaltion uudistamiseen interventioiden kautta tähtäävä INVEST-lippulaivahanke ja Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö järjestävät seminaarin Informed decisions: How implementation research and knowledge benefit bringing evidence into the practices and strategies of child and family services?

Tilaisuuden pääpuhujaksi on kutsuttu Department of Health Evidence and Impact -laitoksen professori John Lavis McMasterin yliopistosta Kanadasta. Hän on perustanut ja johtaa McMaster Health Forumia ja Forum+ -ohjelmaa, joiden tarkoituksena on kehittää tapoja tuoda parasta olemassa olevaa tutkimusnäyttöä päätöksentekoon ja järjestelmätason työhön.

Lavis tuo esille tuloksia siitä, miten vaikuttavaa tukea lapsiperheille voidaan rakentaa tehokkaasti edistämällä vuoropuhelua tieteen ja päätöksenteon välillä.

Seminaarissa kuullaan lisäksi lukuisten muiden asiantuntijoiden puheenvuorot. APEX-konsortion johtaja, lastenpsykiatrian professori Andre Souranderin esitys liittyy Lavisin teemoihin. Sourander kertoo Voimaperheet-ohjelman käyttöönottotutkimuksen uusista tuloksista. Verkkopohjaista lasten ja perheiden hyvinvointia edistävää hoito-ohjelmaa on levitetty tehokkaasti suomalaiseen neuvolajärjestelmään.

Lavis puhuu myös Helsingissä Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiön (ITLA) implementointioppaan julkistamistilaisuudessa tiistaina 12.2.

Erikoistutkija Marjo Kurki, APEX-konsortio

Luotu 08.02.2019 | Muokattu 08.02.2019