Monitieteisessä seminaarissa pohditaan tunteiden, kulttuurin ja politiikan välisiä suhteita

29.01.2019

Mitä tunteet ja affektit ovat? Miten ne vaikuttavat moraaliin, kulttuuriin ja politiikkaan? Entä mikä niiden rooli on sosiaalisen median aikakaudella? Muun muassa näihin kysymyksiin pureudutaan filosofian, psykologian ja kulttuurintutkimuksen näkökulmista Turun yliopistossa 8.2.2019 järjestettävässä seminaarissa.

Emotions and Affects: Interdisciplinary Perspectives
Aika: pe 8.2.2019 klo 10–18
Paikka: Pub2, Publicum, Assistentinkatu 7, Turku
Seminaariin on vapaa pääsy. Seminaari on englanninkielinen.

Tunteet ovat tehneet paluun länsimaisessa ajattelussa. Nykytieteet aina neurotutkimuksesta psykologiaan, mediatutkimukseen ja filosofiaan ovat heränneet viime vuosina tapaan, jolla tunteet vaikuttavat vahvasti ihmisen ajatteluun ja toimintaan. Tunteilla on osansa myös valtasuhteissa.

Turun yliopistossa järjestettävä, tunteisiin ja affekteihin keskittyvä seminaari “Emotions and Affects: Interdisciplinary Perspectives” pureutuu tunteiden kartoittamiseen filosofian, psykologian ja kulttuurintutkimuksen kautta.

Tapahtuman pääpuhujista professori Antti Kauppinen (käytännöllinen filosofia, Helsingin yliopisto) pohtii puheenvuorossaan onnellisuuden ja positiivisten tunteiden välistä suhdetta, kun taas professori Mikko Sams (kognitiivinen neurotiede, Aalto-yliopisto) käsittelee tunteita kognitiivisen neurotieteen näkökulmasta. Professori Kaarina Nikunen (viestintätieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto) puolestaan valottaa, miten digitalisoitunut media muovaa tunteitamme ja suhteitamme toisiin esimerkiksi pakolaisia koskevassa julkisessa keskustelussa. Seminaaripäivän kuluessa kuullaan puheenvuorot myös kuudelta muulta tunteiden tutkijalta.

Seminaarin järjestävät Turun yliopiston ihmistieteiden tutkijakollegium Turku Institute for Advanced Studies (TIAS) ja Kulttuurin ja terveyden tutkimusyksikkö.

Seminaariin on vapaa pääsy, mutta kahvitarjoilun vuoksi osallistujia pyydetään ilmoittautumaan tilaisuuteen 31.1.2019 mennessä. Seminaarikieli on englanti.

> Ilmoittautuminen

> Seminaarin ohjelma tutkijakollegiumin verkkosivustolla