Näkyvä ja näkymätön uskonto – Uskontotieteen studia generalia -luentosarja Turun yliopistossa alkaa 9.10.

02.10.2013

Missä uskonto piileskelee? Millaisissa muodoissa uskonto esiintyy? Onko uskonto kokonaan katoamassa? Onko uskonto vaihtunut henkisyydeksi? Mitä uskonnolla ylipäätään tarkoitetaan ja kuka päättää, mikä on uskontoa, mikä ei? Pitääkö uskontoa opettaa? Onko uskonnolla tulevaisuutta ja jos on, miltä se näyttää?

​Turun yliopiston tiedote 2.10.2013

Muun muassa näitä kysymyksiä esitetään Turun yliopiston uskontotieteen oppiaineen loka–marraskuussa järjestämässä Studia Generalia -luentosarjassa. Luentosarjan myötä oppiaine juhlii 50-vuotista olemassaoloaan. Luennot tarjoavat moniäänistä, joskus vähän provosoivaakin keskustelua uskonnosta. Yhteiskunnan maallistumisesta ja kirkon jäsenkadosta huolimatta uskonto elää ja voi hyvin – ainakin keskustelunaiheena. Luentosarjassa nostetaan uskonto pöydälle ja pohditaan niitä tapoja, joilla uskonnosta keskustellaan, uskonto keskusteluttaa ja herättää ajatuksia – joilla uskonto näkyy ja kuuluu juuri tänään.

Tilaisuudet ovat keskiviikko-iltaisin 9.10.–27.11.2013 klo 18–20 Janus-luentosalissa, Sirkkalan kampusalueella (Kaivokatu 12, nivelosa).

Tilaisuus koostuu kahdesta keskenään vuoropuhelussa olevasta alustuksesta ja niiden herättämästä yleisestä keskustelusta. Puhujat ovat kaikki Turun yliopiston uskontotieteen väkeä: opettajia, tutkijoita ja tohtorikoulutettavia ja opiskelijoita. Vaikka kaikki alustajat edustavat samaa oppiainetta ja tieteenalaa, ei luvassa ole monotonista ja yksiäänistä puhuntaa, vaan läpileikkaus niistä lukuisista eri tavoista, joilla uskontotieteessä uskonnosta puhutaan. Tervetuloa mukaan kuulemaan, onko uskontotieteilijöille mikään pyhää.

Järjestäjä: Turun yliopiston uskontotieteen oppiaine
Paikka: Janus-luentosali, Kaivokatu 12 (nivelosa)
Aika: keskiviikko-illat 9.10.–27.11.2013, luennot alkavat klo 18.15

9.10. MIKÄ USKONTO? MIKÄ TIEDE?
Tiina Mahlamäki: Mitä uskontotiede tutkii ja mitä ei?
Jaana Kouri: Voiko uskontotieteilijä uskoa? Osallistuva tutkija, uskova tutkija, tutkiva uskova.

16.10. ONKO USKONTO KATOAMASSA?
Matti Kamppinen: Jumalitta paras? Ateismin ydinajatuksia
Teemu Taira: Ateismin uusi näkyvyys

23.10. HENKISYYS VAI USKONNOLLISUUS?
Johanna Ahonen: Miksi suomalaiset jonottavat halaamaan Äiti Ammaa? Intialaisen henkisyyden buumi Suomessa
Anna Haapalainen: Pohjavirtauksia ja pinta-aaltoja: henkisyyttä kirkossa?

30.10. USKONNON TULEVAISUUS?
Teemu Mantsinen: Postmoderni primitivismi – helluntailaisuus ja uushenkisyys perinteisissä traditioissa
Jonimatti Joutsijärvi: Jos uskonto on yksityisasia, mikä on yhteisön asia? Uskonnon yksilöllisyys ja yksityisyys sekä jälkimodernin yhteiskunnan yhteisöllisyyden hauraus

6.11.  PITÄÄKÖ USKONNON OLLA VAKAVAA?
Pekka Tolonen: Naurun vaarat: Uskonnon ja naurun rajapintoja sydänkeskiajalla
Hanna Lehtinen: Modernit parodiauskonnot – Diskordianismi, Pastafarianismi, Jedismi

13.11. VOIKO, PITÄÄKÖ JA SAAKO USKONTOA OPETTAA?
Timo Himanen: Miten uskonnonopetuksen (oikeasta) sisällöstä ja toteuttamistavoista on keskusteltu?
Riina Keto-Tokoi: Uskonnonopetuksen eroja ja yhtäläisyyksiä Suomessa ja Turkissa

20.11. MISTÄ USKONTO ALKAA JA MIHIN SE LOPPUU?
Veikko Anttonen: Mieli, ruumis ja pyhä: miten jäljittää uskonnon anatomiaa?
Minna Opas: Kristittyjä(kö?). Kristinuskon ja kristillisyyden määrittelyn ongelmista ja seurauksista

27.11. MIKÄ ON SUOMALAISILLE PYHÄÄ?
Tuomas Äystö: Uskontoja loukkaamassa ja suojelemassa – suomalaisen oikeuskulttuurin pyhä
Jere Kyyrö: Taidekiistojen Mannerheim: häpäisyä vai pyhittämistä?

Luotu 02.10.2013 | Muokattu 07.07.2021