Professoriluennoilla esillä kirurgian kehittäminen, matematiikka sekä kieli ja lonkkamurtumapotilaiden hoito

08.10.2019

Kirurgian professori Paulina Salminen puhuu otsikolla Miten kliinisellä tutkimuksella voidaan kehittää kirurgiaa? Salminen on tutkinut akuutin umpilisäketulehduksen diagnostiikkaa, etiologiaa ja konservatiivista hoitoa sekä sairaalloisen lihavuuden kirurgista hoitoa.

Matematiikan professori Vesa Halava pitää luentonsa otsikolla Kieli ja totuus. Halava on keskittynyt tutkimuksessaan automaatteihin ja formaalisiin kieliin sekä laskettavuuden perusteisiin ja logiikkaan.

Geriatrian professori Maria Nuotio luennoi otsikolla Ortogeriatria – yhteistyötä lonkkamurtumapotilaiden parhaaksi. Nuotio on tutkinut iäkkäiden virtsaamisvaivoja, iäkkäiden lonkkamurtumapotilaiden hoitotulosten ennustekijöitä sekä iäkkäiden ravitsemusta.

Turun yliopistossa järjestetään noin kerran kuukaudessa professoriluennot, joissa uudet professorin astuvat perinteisen tavan mukaisesti tehtäväänsä pitämällä julkisen, yleiskielisen luennon. Luennot ovat avoimia kaikille aiheesta kiinnostuneille. Keskiviikon 9.10. professoriluento pidetään Turun yliopiston Medisiina D -rakennuksen (Kiinamyllynkatu 10) Sakari Alhopuro -salissa klo 18:sta lähtien.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Anne Paasi, p. 040 735 4858, anne.paasi@utu.fi

Luotu 08.10.2019 | Muokattu 02.12.2019