Rauman normaalikoulu saa kansainvälisen Safe Schools - Turvallinen koulu -nimityksen ensimmäisenä kouluna Suomessa

23.04.2019

Rauman normaalikoulussa on kehitetty turvallisuuteen liittyviä toimintamalleja ja edistetty laajasti koulun turvallisuuskulttuuria. Rauman normaalikoulu on ensimmäinen suomalainen koulu, jolle myönnetään Safe Schools -nimitys. Maailmalla nimityksen saaneita kouluja on satoja.

Safe Schools-sertifikaatti luovutetaan Rauman normaalikoulussa 30.4.2019 klo 10.00. Sertifikaatin tulevat luovuttamaan Sabine Distl ja Gudula Brandmayr Safe Schools International-organisaatiosta Itävallasta.

Safe Schools-nimityksen myöntäminen edellyttää, että koulu sitoutuu toteuttamaan turvallisuuteen liittyviä periaatteita. Koulutapaturmia pyritään ennakoimaan ja ehkäisemään, turvallisuustilanteesta keskustellaan ja työhön otetaan mukaan myös vanhemmat ja sidosryhmät. Turvallisuuden menettelytavat koskevat kaikkia ja kaikenikäisiä yhteisön jäseniä, tilanteita ja oppimisympäristöjä.

– Oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön on määritelty Suomessa koululaissa. Turvallisen koulun rakentaminen perustuu oppilaiden, vanhempien, opettajien ja muun koulun henkilöstön yhteiseen työhön. Oppimisympäristön turvallisuuden edistäminen ja kriisitilanteiden ehkäisy ja niihin varautuminen on osa oppilaitoksen toimintakulttuuria, opiskeluhuoltoa ja niissä toteutettavaa yhteistyötä, toteaa normaalikoulun johtava rehtori Tapio Heino.

Heinon mukaan turvallisella opiskeluympäristöllä tarkoitetaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista turvallisuutta. Hyvä turvallisuuskulttuuri on selkeästi yhteydessä henkilöstön työhyvinvointiin.

– Hyvää turvallisuuskulttuuria ei voi ostaa kaupan hyllyltä, se on aina rakennettava itse. Koulussa, jossa on oman kaveripiirin ja luokat ylittävää vuorovaikutusta ja rakentavaa ja iloista toimintaa, voi tuntea olevansa osa yhteisöä. Sellaisessa koulussa viihtyy ja kasvaa myös ihmisenä. Turvallisessa ympäristössä on hyvä työskennellä, Heino korostaa.

Heinon mukaan Rauman normaalikoululla ei nimityksen jälkeen muutu monikaan asia, sillä koululla ovat olleet monet turvallisuuteen liittyvät menettelyt käytössä jo vuosia. Koulu on myös tehnyt aktiivista yhteistyötä opettajankoulutuslaitoksen kanssa, jossa tehdään tutkimustyötä oppilaitosturvallisuudesta.

– Enää ei voida ajatella niin, että turvallisuusohjelmat suljetaan kansien väliin rehtorin hyllylle, sellaisella turvallisuuden edistämistyöllä ei ole vaikuttavuutta. Turvallisuuden pitää näkyä toiminnassa ja ratkaisuissa, sanoo koulun turvallisuusvastaava Sampsa Kullas

Kullas korostaa, että hän ei vastaa nimikkeestään huolimatta koulun turvallisuudesta, vaan vastuu turvallisuuden edistämisestä on jokaisella yhteisön jäsenillä, oman kehitystasonsa mukaisesti.

Maailman terveysjärjestö (WHO) strategian mukainen Safe Community -toimintamalli kehitettiin kansainvälisessä yhteistyössä 1970-luvulla. Toiminta alkoi Ruotsin Karoliinisesta instituutista, kun kansainväliset toimijat laativat julkilausuman Manifesto for Safe Communities turvallisuuden edistämisestä. Mallin mukaisesti yhteisöt, tavallisimmin kunnat, edistävät turvallisuuskulttuuria aktiivisesti ja laajasti, siten, että hyötyjinä ovat kaikenikäiset kuntalaiset.

Turvallinen koulu -termi kuvaa ennen kaikkea sitä että koulu ja ympäröivä yhteiskunta sidosryhmineen ovat sitoutuneita jatkuvaan pyrkimykseen rakentaa turvallista ympäristöä.

Lisätietoja antaa:

johtava rehtori Tapio Heino