Robottipäivässä pureudutaan robotin ja ihmisen väliseen vuorovaikutukseen kielenopetuksen ja -oppimisen näkökulmasta 27.9.2019

20.09.2019

Turun yliopistossa järjestetään perjantaina 27.9.2019 sosiaalisille roboteille ja soveltavalle kielentutkimukselle omistettu päivä. Robottipäivässä tarkastellaan robotin ja ihmisen välistä vuorovaikutusta sekä erityisesti sitä, miten sosiaalista robottia voidaan hyödyntää kielenopetuksessa ja lasten kielenoppimisessa. Tilaisuudessa myös esitellään sosiaaliselle robotille kehitettyä suomalaista kielenopetusohjelmaa. Robottipäivän järjestää Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteen laitos.

Robotit ja ihmiset – miten käy juttelu robotin kanssa?
Aika: pe 27.9.2019 klo 10–17
Paikka: Turun yliopisto, Publicum, Pub5-sali (Assistentinkatu 7, Turku)
Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Sosiaaliset robotit viestivät ja ovat vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Ne noudattavat sosiaalisia ja kulttuurisia tapoja ja ovat siten oivallisia monessa koulutukseen liittyvässä tehtävässä.

– Robottipäivässä selviää, miten sosiaalisia robotteja on alettu käyttää alakoulussa lasten vieraan kielen tunneilla ja miten ne tukevat maahanmuuttajien suomen oppimista. Tilaisuudessa on mukana alan tutkijoita ja asiantuntijoita, jotka kertovat käynnissä olevista uraauurtavista tutkimushankkeista ja jo toteutetuista tutkimuksista, kieli- ja käännöstieteiden laitoksen johtaja, professori Marjut Johansson kertoo.

Turun yliopiston RoboLang-tutkimusryhmä kertoo tutkimushankkeesta, jossa seurataan robotin käyttöä ja käyttöön liittyviä haasteita vieraan kielten tunneilla alakoulun luokilla. Yliopistonlehtori Sabine Burghart (Itä-Aasian tutkimuskeskus, Turun yliopisto) kertoo kokemuksistaan sosiaalisten robottien käytöstä Etelä-Korean koulutusjärjestelmässä. FT Aino Ahtinen (Tampereen yliopisto) esittelee tuloksia Elias-robotin käyttäjäkokemuksista tamperelaisessa peruskoulussa ja tutkijatohtori Katriina Heljakka (Turun yliopisto) kertoo teknologisista leluista ja elämänikäisestä leikkimisestä.

Tilaisuudessa on mukana myös Elias-robotti, jota on käytetty kielenoppimisen tukena. Robottien käytöstä kielenopetuksessa kertoo kieltenopettaja Nina Pirttinokka Tampereelta, Oma polku maahanmuuttajalle -hankkeen (ESR) edustajat Ammattiopisto Lappiasta puolestaan kertovat omista kokemuksistaan Välkky-robotin kanssa.

> Robottipäivän ohjelma

> Ilmoittaudu mukaan 25.9. mennessä

Lisätietoja:

Marjut Johansson, professori, kieli- ja käännöstieteiden laitoksen johtaja, marjut.johansson@utu.fi

Anni Nieminen, RoboLang-hankkeen tutkimusavustaja, anni.u.nieminen@utu.fi

Luotu 20.09.2019 | Muokattu 20.09.2019