Seminaarissa tarkastellaan koulutusta integraation välineenä 25.4.2022

19.04.2022

Miten voisimme aikaisempaa paremmin hyödyntää koulutusta välineenä integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan? Tätä aihetta tarkastellaan seminaarissa, joka järjestetään 25.4.2022 klo 13–15 Turun kaupunginkirjaston pääkirjastossa. Seminaarin puhujat ovat Kalervo Väänänen, Elina Pirjatanniemi, Vesa Valkila, Mikaela Björklund, Minna Arve, Li Anderson, Perttu Helin, Aki Lindén, Roda Hassan, Ville Tavio ja Ulla Achrén.

Tiede- ja korkeakoulupoliittista keskustelua edistävä Edistyksellinen tiedeliitto ry juhlistaa 50 vuotta jatkunutta toimintaansa valtakunnallisella ja eri korkeakoulupaikkakunnilla järjestettävillä seminaareilla. Edistyksellinen tiedeliitto ry on valtakunnallinen asiantuntijajärjestö, joka edistää tieteestä sekä tiede- ja korkeakoulupolitiikasta käytävää yhteiskunnallista keskustelua.

Edistyksellinen tiedeliitto ry:n keskeisiä toimintamuotoja ovat olleet vuosittaiset Edistyksen päivät sekä Tiedepolitiikka-lehti. Edistyksen päivät kerää edelleen lukuisan joukon osallistujia kuuntelemaan ja keskustelemaan monitieteisesti ajankohtaisista yhteiskunnallisista kysymyksistä. Tiedepolitiikka-lehti on monitietieteinen aikakausilehti. Lehti julkaistaan nykyään painetun lehden lisäksi sähköisenä versiona Journal.fi-palvelussa. Juhlavuoden kunniaksi Tiedepolitiikka-lehden numero 3/20221 on juhlavuoden teemanumero, jossa peilataan tiedepolitiikkaa viiden vuosikymmenen ajalta.

Eri yliopistopaikkakunnilla järjestettävissä alueellisissa seminaareissa tarkastellaan Suomen korkeakouluja alueellisina vaikuttajina, kansallisena korkeakoulujen verkostona sekä kansainvälisinä toimijoina. Tilaisuuksissa nostetaan esille kunkin alueen korkeakoulujen omaleimaisia piirteitä ja vahvuuksia. Myös kriittiset näkökulmat ja ajankohtaiset tilanneanalyysit ovat kiinnostavia.

Turussa 25.4. järjestettävässä Koulutus integraation välineenä -seminaarissa tarkastellaan, miten voisimme aikaisempaa paremmin käyttää koulutusta välineenä integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan. Parhaimmillaan koulutus voi edistää ei pelkästään koulutettavan yksilön, vaan myös hänen perheensä integroitumista yhteiskuntaan ja sillä tavoin vähentää syrjäytymistä.

Seminaarissa ovat esillä muun muassa seuraavat teemat: muuttoliikkeet Suomessa, koulu integraation toteuttajana ja koulutus integraation välineenä sekä työperäisen maahanmuuton kuva.

Koulutus integraation välineenä -seminaari

Seminaarin aika ja paikka: 25.4.2022 klo 13.00–15.00, Turun kaupunginkirjasto, pääkirjasto, Studio, Linnankatu 2, Turku. Seminaaria voi seurata myös etänä.

13.00 Avaus: rehtori emeritus Kalervo Väänänen

Muuttoliikkeet Suomessa – historiallisia jatkumoja ja ajankohtaisia ilmiöitä
Johtaja Saara Pellander, Siirtolaisinstituutti

Koulu integraation toteuttajana – lasten oikeus oppimiseen