Tervetuloa Lapin tutkimuslaitoksen avoimiin oviin ja Lasten yliopiston leirille

06.08.2018

Turun yliopiston Lapin tutkimuslaitos Kevo kutsuu vieraita luokseen. Perjantaina tiloissa vietetään toiminnallisia avoimia ovia, keskiviikosta alkaen lapset isovanhempineen sukeltavat tieteen maailmaan Lasten yliopiston Tutkimusmatkat lähelle ja kauas -leirillä.

​Turun yliopiston​ tiedote 6.8.2018

Tänä vuonna 60-vuotista taivaltaan juhlistavalla Kevon tutkimusasemalla vietetään avoimien ovien päivää perjantaina 10.8. kello 13–17. Iltapäivän aikana voit tutustua päärakennukseen ja laboratorioon sekä lähiluontoon koko perheen luontopolulla ja maisemapolulla. Laboratoriossa on mahdollista tutkia hyönteisiä mikroskoopilla.
Päivä käynnistyy kello 13.15 muun muassa Amazonian hyönteisiin perehtyneen biodiversiteettitutkimuksen professorin Ilari E. Sääksjärven luennolla Tuntematon planeetta. Luennon jälkeen nähdään taiteilija Kirsten Kötterin tutkimusasemalla ja muualla Utsjoella kuvaama videoteos  Site-spesific Research Nature. Subarktisen ekologian professori Kai Saikkonen pitää kello 15.15 alkaen luennon Valoa ilmastonmuutostutkimukseen. Amanuenssi Elina Vainio aloittaa kello 16.15. aseman esittelyn.

Avoimien ovien päivien aikana päärakennus Kestilän ruokalassa tarjotaan kakkukahvit. Päärakennuksessa voit osallistua Kevo-visaan. Nähtävillä on myös vanhoja valokuvia, lehtileikkeitä ja vieraskirjoja. Aseman historiikki on myynnissä toimistossa.

Media on tervetullut avoimiin oviin ja toivomme teidän kertovan tapahtumasta myös yleisöllenne.

Lasten yliopisto saapuu Kevolle

Toivottamme median tervetulleeksi myös jutuntekoon Kevolla, Lapin tutkimuslaitos Kevolla 8.–10.8. järjestettävälle Lasten yliopiston leireille. Leirin teemana on tutkimusmatkailu. Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtaja Ilari E. Sääksjärvi kertoo keskiviikkona omista tutkimusmatkoistaan Amazonian sademetsissä sekä hänen edeltäjiensä tutkimusmatkoista eri puolilla maailmaa. Myös leiriläiset pääsevät tutkimusmatkalle lähiympäristöön. Torstaina Lauri Lindblomin pajoissa leiriläiset rakentavat höyrylaivan sekä raketin. Leirin aikana opetellaan myös tekemään jäätelöä nestetypen avulla. ​

Leiriläiset myös tutustuvat tutkimuslaitoksen tiloihin ja käyttävät sen laitteistoa, muun muassa mikroskooppeja. Leiriläiset pääsevät myös tutustumaan seismografialuolaan.
Lasten yliopiston leirit ovat yleensä tarkoitettu vain lapsille, mutta mukaan pääsevät poikkeuksellisesti myös aikuiset. Mukana on muun muassa isovanhempia lapsineen.
Kouluikäisille tiedeluentoja ja -leirejä järjestävä Turun yliopiston Lasten yliopisto on toiminut 10 vuotta. Kevolla leiri järjestetään nyt ensimmäistä kertaa.

Leiri alkaa keskiviikkona 8.8. kello 10 ja päättyy perjantaina 10.8. lounaan jälkeen noin kello 14. Mikäli innostutte jutuntekoon, aikatauluista ja muista yksityiskohdista voi sopia Ilari E. Sääksjärven (040 546 0976) tai amanuenssi Elina Vainion (0400 611 818) kanssa.

**
Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet