Tulevaisuudentutkijat kokoontuvat Turkuun 12.–13.6 etsimään ratkaisuja kestävämmän ja vastuullisemman tulevaisuuden saavuttamiseksi

07.06.2019

Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen järjestämä Constructing Social Futures -konferenssi pureutuu toimijuuden tulevaisuuteen sekä vastuullisuuden, kestävyyden ja vallan tematiikkoihin. Aiheita tarkastellaan monitieteisesti yhteiskunnan, talouden, innovaatio-, yrittäjyys- ja kuluttajatutkimuksen näkökulmista.

Lehdistön edustajat ovat tervetulleita konferenssiin, joka järjestetään 12.–13.6. Logomossa (Köydenpunojankatu 14, Turku). Pyydämme ennakkoilmoittautumisia: riikka.saarimaa@utu.fi. Tilaisuuden ohjelma ja aikataulu ovat nähtävissä osoitteessa www.futuresconference.fi/2019

Tulevaisuudentutkimuksessa tarkastellaan mahdollisia tulevaisuuksia, joihin vaikuttavat moninaiset globaalit ja alueelliset muutosvoimat. Yksi tunnistettu yhteiskunnallinen muutosvoima on toimijuuden muutos. Sen ilmentymiä ovat muun muassa osallistuvuuden korostuminen, aktiivisten toimijoiden toiminnan tai yhteistoiminnan syntyminen, vanhojen valtarakenteiden kyseenalaistaminen sekä yrittäjyyden muotojen moninaistuminen eri toimialoilla.

Yksi konferenssin keskusteluja suuntaavista kysymyksistä kuuluu: Voivatko muutokset toimijuudessa luoda pohjaa vastuullisemmalle ja kestävämmälle politiikalle, toimintatavoille ja tulevaisuudelle − olipa sitten kyse yksilöiden arkielämästä, julkisesta toiminnasta tai yritysten liiketoiminnasta paikallisesti tai maailmanlaajuisesti.

− Ensi viikolla järjestettävä konferenssimme vastaa tarpeeseen havaita yksittäisten ihmisten toimijuuden ja yhteistoiminnan merkitys nykyisessä voimakkaasti muuttuvassa ja uudella tavalla verkottuvassa maailmassa, toteaa dosentti Katriina Siivonen, joka toimii konferenssin tieteellisen johtoryhmän johdossa.

Yhteiskunnallisten, kompleksisten ongelmien ratkominen vaatii monitahoista toimijuutta

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen järjestämä konferenssi on sarjassaan jo kahdeskymmenes. Konferenssin 300 osallistujaa edustavat 29 eri kansallisuutta. Tilaisuudessa kuullaan neljää pääpuhujaa sekä eri teemoihin jakautuvissa sessioissa yhteensä noin 120 esitystä. Lisäksi päivien aikana järjestetään kahdeksan eri teemaista tulevaisuustyöpajaa.

Monitieteisen konferenssin esitykset eri tieteenaloilta käsittelevät monitahoisesti toimijuutta ja siihen kytkeytyviä ilmiöitä sekä tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä. Pyrkimyksenä on päästä vuorovaikutuksessa jakamaan ja kehittämään ideoita siitä, miten rakennamme kestävää ja vastuullista tulevaisuutta ja löydämme ratkaisuja kompleksisen yhteiskunnan haasteisiin.

Tilaisuuden pääpuhujina ovat:

• Tri Ivana Milojević (Metafuture, Australia): “Power for, against, with and within: Futures studies as practice”
  • Prof. Ullrich Kockel (Heriot-Watt University Edinburgh, Scotland Heritage Futures, Scotland): “Tradition, Gain, Sustainability”
  • Prof. Keri Facer (Zennström Chair in Climate Change Leadership, University of Uppsala, Sweden; Professor of Educational and Social Futures, University of Bristol, UK): “All our futures? Climate change, democracy and missing public spaces”
  • Prof. Ted Fuller (University of Lincoln, UK): “On responsible futures: What can we do, what should we do?”

Lisätietoja konferenssista:

Riikka Saarimaa, tutkimuskoordinaattori, Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus
p. 050 304 2772, riikka.saarimaa@utu.fi, www.futuresconference.fi/2019

Luotu 07.06.2019 | Muokattu 07.06.2019