Turun seudulta löytyi tieteelle uusi pistiäislaji

05.07.2013

Turun lähikunnista on löytynyt tieteelle aiemmin tuntematon loispistiäislaji. Turun yliopiston tutkijat antoivat löytämälleen uudelle vainopistiäisten heimoon kuuluvalle lajille nimeksi Cotesia autumnatae. Toukkavaiheessa se elää ainakin tunturimittariperhosen toukkien sisällä heikentäen tunturimittarikantoja.

​Turun yliopiston tutkijoiden löytämä loispistiäinen on juuri kaivautumassa ulos tunturimittaritoukan sisältä. Se on syönyt tunturimittaria sisältäpäin ja valmis koteloitumaan.  Loispistiäiset heikentävätkin omalla toiminnallaan merkittävän tuhohyönteisen, tunturimittarin, kantoja. Kuva: Tero Klemola, Biologian laitos, TY.

​Turun yliopiston tiedote 5.7.2013
Uusi laji löytyi Turun yliopiston biologian laitoksen lehtorin Kai Ruohomäen ja yliopistonlehtorin Tero Klemolan johtaman tutkimushankkeen myötä. Löytöä edelsivät pitkälliset maastotutkimukset.

Laji on löytynyt tähän mennessä Vahdolta, Nousiaisista, Maskusta ja Naantalista, mutta sen levinneisyysalue on tutkijoiden arvion mukaan todennäköisesti laajempi.

Cotesia autumnatae kuuluu vainopistiäisten heimoon ja elää toukkana ainakin tunturimittariperhosen toukkien sisällä. Aikuisena se on kooltaan vain noin kolmen millimetrin pituinen. Väritykseltään laji on pääosin musta, mutta sen raajat ovat kauniin kellertävät.

Vainopistiäisten heimo kuuluu kätköpistiäisiin. Kätkö- eli loispistiäiset on yksi maailman monimuotoisimmista eliöryhmistä. Ne elävät toukkavaiheessa toisten niveljalkaisten parasitoideina eli hyönteisloisina.

Loispistiäiset tunnetaan vielä heikosti ja tieteelle tuntemattomia lajeja löytyy edelleen varsinkin tropiikista. Suomen lajisto tunnetaan pitkästä tutkimushistoriasta johtuen jo melko hyvin ja tieteelle uusia lajeja löytyy harvemmin.

Löytö vainoaa tunturimittarin toukkia

Turun yliopiston biologian laitoksen tutkijat ovat jo vuosikymmenten ajan tutkineet tunturimittarin kannanvaihteluita Suomessa. Laji on merkittävä tuhoeläin Lapissa, jossa se saattaa huippuvuosina, kuten tänä kesänä, syödä tunturikoivujen lehdet valtavilta alueilta.

Parasitoidit eli hyönteisloiset ovatkin myös ihmisen kannalta merkittävä eläinryhmä, koska ne heikentävät monien tuhohyönteisten, kuten tunturimittarin, kantoja.
Tuntumittari elää nimestään huolimatta myös Etelä-Suomessa, mutta etelässä lajin kannat eivät nouse huippuvuosinakaan pohjoisen tasolle. Turun seudulta löytynyt Cotesia autumnatae vainoaa tunturimittarin toukkia ainoastaan Etelä-Suomessa. Lapissa tunturimittarin kantoja heikentävät toiset loispistiäislajit.

Uusi pistiäislaji julkaistiin Entomologica Fennica -sarjan uusimmassa numerossa. Lajin tunnistaminen ja tutkimus suoritettiin Turun yliopiston biologian laitoksen ekologian osaston, Eläinmuseon, genetiikan ja fysiologian osaston sekä Skotlannin kansallismuseon välisenä yhteistyönä. Tarkemmassa tutkimuksessa hyödynnettiin sekä morfologisia eli eläimen pintarakenteeseen liittyviä tuntomerkkejä että molekyylitutkimusta.
Luotu 05.07.2013 | Muokattu 07.12.2020