Turun yliopiston luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium hakee tutkijatohtoreita ja kollegiumtutkijoita

04.11.2019

Turun yliopiston luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium (Turku Collegium for Science and Medicine, TCSM) on monitieteinen ja vuorovaikutteinen tutkijayhteisö uransa alkuvaiheessa oleville huippututkijoille. Kollegiumissa on haettavana enintään viisi tutkijatohtorin ja viisi kollegiumtutkijan tehtävää.

Tutkijatohtoreiden ja kollegiumtutkijoiden tehtävät ovat kolmen vuoden määräaikaisia. Tehtävään valittujen tutkijoiden työsuhde voi alkaa aikaisintaan 1.8.2020 ja viimeisintään 1.1.2021. Haku tutkijatohtoreiden ja kollegiumtutkijoiden tehtäviin alkaa 4.11.2019 ja päättyy 7.1.2020.

Tehtäviin valittavat kollgiumtutkijat saavat alkupaketin, joka pitää sisällä aloitusrahoituksen oman tutkimuksen käynnistämiseen Turun yliopistossa. Lisärahoitus oman tutkimusryhmän toimintaan tutkijoiden on hankittava itse. Kollegiumtutkijoiden on myös mahdollista hakea kahden vuoden jatkoa tehtävälleen.

– Yliopisto tarjoaa tutkijoille erittäin toimivan infrastruktuurin ja tutkimusyhteisön tuen. Tutkijat kuuluvat sen laitoksen henkilöstökuntaan, johon he sijoittuvat. Lisäksi kollegiumissa pyritään edistämään tutkijoiden verkostoitumista toisen Turun yliopiston tutkijakollegiumin TIAS:in tutkijoiden kanssa, mikä vahvistaa monitieteisyyttä ja luo edellytyksiä uusille avauksille tutkimuksessa, kertoo Turun yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen.

Turun yliopiston luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium (Turku Collegium for Science and Medicine, TCSM) on luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan ja lääketieteellisen tiedekunnan yhteinen. TCSM kattaa kaikki luonnontieteiden ja tekniikan tiedekuntaan ja lääketieteellisessä tiedekuntaan kuuluvat tieteenalat. Kollegiumin tavoitteena on edistää Turun yliopiston huippututkimusta tukemalla uransa alkuvaiheessa olevien tutkijoiden urakehitystä, tutkijatohtoreita ja oman tutkimusryhmän perustamiseen tähtääviä kollegiumtutkijoita.

– Jotta Turun yliopisto pysyy kilpailussa mukana, on meidän pystyttävä houkuttelemaan lupaavia huippututkijoita ulkomailta. TCSM:n on erittäin tärkeä rekrytointikanava ulkomaisten ja Suomeen palaavien huippujen saamiseksi Turun yliopistoon, sanoo kollegiumin johtoryhmän puheenjohtaja akateemikko Sirpa Jalkanen.

Yhtenä kollegiumin tärkeänä tehtävänä on myös tarjota tutkijoille mahdollisuus keskittyä täyspainoisesti omaan tutkimukseen ja kehittymiseen tutkijana.

– Kollegiumin tutkijat muodostavat yhteisön ja saavat tärkeää vertaistukea toisiltaan. TCSM:n johtokunnan jäsenet ovat läheisessä vuorovaikutuksessa tutkijoiden kanssa ja antavat tukea ja neuvoa urakehitykseen, Jalkanen painottaa.

Luotu 04.11.2019 | Muokattu 05.11.2019