Turun Yliopistosäätiölle lahjoitus – Leo Takalon rahastolla tuetaan tähtitieteen tutkimusta

21.03.2019

Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitoksen yliopistotutkijan, tähtitieteen dosentti Leo Takalon omaiset ovat lahjoittaneet edesmenneen tutkijan toiveita kunnioittaen tämän jäämistön Turun Yliopistosäätiölle. Noin satatuhatta euroa käsittävällä lahjoituksella tuetaan Turun yliopistossa tehtävää tähtitieteen tutkimusta.

Vararehtori Riitta Pyykkö, Leo Takalon sisarukset Kauko ja Lea Takalo sekä säätiön asiamies Pekka Kanervisto lahjoitustilaisuudessa 21.3.2019.

Viime vuonna edesmennyt yliopistotutkija Leo Takalo teki merkittävän tieteellisen uran Turun yliopistossa. Akateemisen yhteisön lisäksi häntä jäävät muistamaan äiti ja seitsemän sisarusta.

Tuorlan observatorion tähtitieteilijänä Takalo oli erityisen kiinnostunut kaukaisista kvasaareista. Kvasaarit ovat miljoonien Aurinkojen massaisia mustia aukkoja, jotka säteilevät valtavasti energiaa ja näkyvät miljardien valovuosien etäisyydestä huolimatta maahan saakka tähtien kaltaisina kohteina.

Takalo oli erikoistunut havaitsevaan tähtitieteeseen ja hän oli aktiivinen tutkija viimeisiin vuosiinsa saakka. Vuonna 2018 hän oli mukana laajassa kansainvälisessä tutkijaryhmässä, joka onnistui paikantamaan kosmisen neutriinon lähteen kaukaiseen TXS 0506+056-nimiseen blasaariin. Tutkimus oli ehdolla Science-lehden vuoden 2018 tieteelliseksi läpimurroksi.

Ennen poismenoaan Takalo oli päättänyt testamentata omaisuutensa Turun Yliopistosäätiölle.

– Valmistelut testamenttilahjoitusta varten oli aloitettu, kun hän yllättäen nukkui pois. On todella hienoa, että Takalon sisarukset ovat tahtoneet kunnioittaa hänen muistoaan lahjoittamalla jäämistön säätiölle, Yliopistosäätiön asiamies Pekka Kanervisto sanoo.

Lahjoitus kattaa 50 000 euron rahalahjoituksen sekä Sauvossa sijainneen Takalon omistuksessa olleen kiinteistön. Noin sadantuhannen euron arvoinen lahjoitus muodostaa uuden Leo Takalon rahaston, jonka tuotolla tuetaan Turun yliopistoa jakamalla apurahoja yliopistossa suoritettavaan tähtitieteen alan tutkimukseen.

Leo Takalon rahaston apurahat jaetaan Turun yliopiston maisteritutkinnon suorittaneille jatko-opiskelijoille, jotka ovat Suomen kansalaisia.

– Yliopistosäätiön tehtävä on tukea ja edistää Turun yliopiston toimintaa. Rahastot ja niistä jaettavat apurahat ovat tuen tärkein muoto, jota emme pystyisi toteuttamaan ilman lahjoittajia. Olemme hyvin kiitollisia tästä lahjoituksesta, sanoo Turun yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö, joka toimii myös Yliopistosäätiön hallituksen jäsenenä sekä säätiön tieteellisten asiantuntijoiden puheenjohtajana.

Lisätietoa:
Pekka Kanervisto