Uudet rehtorit ruotivat Turun yliopistoja 2020-luvulla

18.11.2019

Turun yliopiston rehtori Jukka Kola ja Åbo Akademin rehtori Moira von Wright kertovat Mauno Koivisto –luennolla näkemyksensä Turun yliopistojen tehtävästä 2020-luvulla. Elokuun alussa rehtoreina aloittanut kaksikko haastetaan pohtimaan muun muassa perus- ja soveltavan tutkimuksen merkitystä sekä sivistyksen ja työelämäyhteyksien yhteensovittamista.

Turun yliopistot 2020-luvulla -luento pidetään 27.11. kello 13.15 alkaen Educariumin (Assistentinkatu 5) luentosalissa Edu1. Tilaisuus on kaikille avoin.

Tilaisuuden aluksi molemmat rehtorit kertovat lyhyessä puheenvuorossaan, miten heidän rehtorikautensa on lähtenyt käyntiin. Sen jälkeen emeritusprofessori Heikki Paloheimo haastaa kaksikon pohtimaan muun muassa yliopistojen yhteistyön tiivistämistä, niiden roolia Turun talousalueen kehittymisessä, ulkopuolisen rahoituksen merkityksestä, yrittäjyydestä yliopistojen yhteydessä ja tohtorinkoulutuksen tulevaisuudesta.

Kaksikko innostetaan pohtimaan myös peruskysymyksiä kuten sitä, mikä on yliopistojen tehtävä, mikä on perus- ja soveltavan tutkimuksen rooli, entä työelämäyhteydet ja sivistystehtävä?

Mauno Koivisto -luennon järjestää 1957 perustettu Turun korkeakoulujen yhteiskunnallis-taloudellinen tutkimusyhdistys. Yksi yhdistyksen perustajajäsenistä oli presidentti Mauno Koivisto. Vuodesta 2003 lähtien yhdistys on järjestänyt vuosittaisen, ajankohtaista yhteiskunnallista tai taloudellista aihetta käsittelevän Mauno Koivisto -luennon.

Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Opiskelijat voivat kerätä luentopassimerkintöjä.

Lisätietoja: http://finnresearch.fi/tkyt.html   sekä yhdistyksen puheenjohtaja Pekka Räsänen (pekras@utu.fi) ja sihteeri  Emma Lamberg (emmalam@utu.fi).

Luotu 18.11.2019 | Muokattu 18.11.2019