Valtakunnallinen lähiruoan koordinaatiohanke edistää lähiruoka-alan yhteistyötä

15.09.2015

Suomen ELY-keskukset ovat valinneet Brahea-keskuksen koordinoimaan valtakunnallista lähiruoan koordinaatiohanketta ”Yhdessä tehden parempiin tuloksiin”. Toiminta vahvistaa lähiruokaan liittyvien hankkeiden ja toimijoiden välistä tiedonvaihtoa, yhteistyötä ja työnjakoa.

Turun yliopiston tiedote 15.9.2015​

ELY-keskukset ovat valinneet Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta rahoitettavaksi valtakunnallisia koordinaatiohankkeita, joista lähiruoan koordinaatiohanketta toteuttaa Turun yliopiston Brahea-keskus. Brahea-keskuksella on jo usean vuoden ajan ollut merkittävä rooli valtakunnallisessa pk-elintarvikeyrittäjyyden kehittämistoiminnassa.

– Yhdessä tehden parempiin tuloksiin -hankkeen päätavoite on lisätä ja tiivistää lähiruoka-alalla toimivien yhteistyötä ja verkostoitumisen avulla kasvattaa alan kilpailukykyä, kertoo hankkeen projektipäällikkö Päivi Töyli.

Käytännön toiminnassa sovitetaan yhteen kansallisia, alueellisia ja kansainvälisiä lähiruokaan liittyviä toimenpiteitä hyväksi toimivaksi kokonaisuudeksi. Alueellisen ja paikallisen lähiruokatyön tukeminen ja täydentäminen sekä niiden pohjalle rakentuvien yhteisten toimenpiteiden toteuttaminen lisää maaseudun kehittämisohjelman tuloksia ja vaikuttavuutta.

– Lähiruoan koordinaatiohanke toteutetaan tiiviissä yhteistyössä alueellisen lähiruokatoiminnan ja valtakunnallisten yhteistyökumppaneiden kesken. Eri verkostojen kautta toiminnasta hyötyvät paikalliset elintarvikeyritykset, -tuottajat sekä niiden yhteistyökumppanit eli asiakkaat kuluttajista ammattilaisiin, kertoo kehittämispäällikkö Heidi Valtari.

Lähiruokatoimijoiden keskinäisen tiedonvaihdon, yhteistyön ja työnjaon vahvistamiseksi hanke tarjoaa toimijoille erilaisia välineitä ja foorumeita.  Esimerkkinä yhteistyöstä ja tiedonvaihdon mahdollistamisesta on joulukuussa järjestettävä Leipää ja lähiruokaa -toimialapäivä, jossa järjestetään muun muassa hankkeen ensimmäinen iso Lähiruokafoorumi.

Lähiruoan koordinaatiohanketta toteutetaan ajalla 17.6.2015–31.1.2018 ja sitä rahoittaa Hämeen ELY-keskus valtakunnallisena koordinaatiohankkeena.

Luotu 15.09.2015 | Muokattu 06.08.2021