Workshop on Aggression –kongressi kokoaa joukon kansainvälisiä aggressiotutkijoita Turkuun marraskuun alussa

02.11.2021

Turussa järjestetään 4.-6.11.2021 kansainvälinen kongressi ”Workshop on Aggression”, joka kokoaa satakunta aggressiotutkijaa Turun yliopistolle. Kongressin teemana on nuorten keskuudessa tapahtuvan aggression ja väkivallan ehkäiseminen ja siihen puuttuminen.

Nyt jo 25. kertaa järjestettävä kongressi keskittyy aggressiotutkimukseen, mutta tänä vuonna mukana on myös paljon uusinta kiusaamistutkimusta. – Tämä johtuu ehkä siitä, että kongressi järjestetään Turussa. Olemme tunnettuja kiusaamistutkimuksestamme ja monet ovat varta vasten sen vuoksi halunneet tulla Turkuun, pohtii kongressia järjestävä Turun yliopiston psykologian professori Christina Salmivalli. – Kongressin Keynote -puhujat ovat kukin alallaan maailman huippuja ja on todella hienoa, että olemme saaneet heidät Turkuun, Salmivalli jatkaa. Puhujat tulevat mm. Suomesta, Alankomaista, Iso-Britanniasta ja Kanadasta.

Kongressin aloituspäivä 4.11. on kansainvälinen koulukiusaamisen vastainen päivä, jonka teemana tänä vuonna on ”Nettikiusaamisen ja muun lapsiin ja nuoriin kohdistuvan nettiväkivallan torjuminen”. Kongressin yhteydessä järjestetään yhdessä UNESCOn kanssa kaikille avoin sessio nettikiusaamisesta. Sessiossa keskitytään koulutusalan rooliin nettikiusaamisen ehkäisemisessä ja siihen puuttumisessa ja siellä kuullaan neljän kansainvälisen verkkokiusaamisen ehkäisemisen asiantuntijan esitykset sekä paneelikeskustelu, jota moderoivat UNESCOn ja Turun yliopiston edustajat.

– Olen erittäinen iloinen yhteistyöstä UNESCOn kanssa ja siitä, että he juhlistavat koulukiusaamisen vastaista päivää kanssamme myös täällä Turussa. Sessio striimataan maailmanlaajuisesti ja odotamme siihen useita satoja osallistujia, Salmivalli kertoo.

Kongressi piti alun perin järjestää vuosi sitten. – Koronan aikana olemme toki tavanneet muita tutkijoita virtuaalisesti, mutta on mahtavaa päästä vihdoin keskustelemaan kasvokkain, Salmivalli iloitsee. Salmivalli ryhmineen sai hiljattain toisenkin suuren psykologian kongressin järjestettäväkseen. Vajaan kahden vuoden päästä järjestettävään kongressiin odotetaan noin tuhatta osallistujaa.

Luotu 02.11.2021 | Muokattu 02.11.2021