Tiedeilta - Tsernobyl ja ydinjäte kulttuurintutkijan silmin

Aika

22.3.2023 klo 18.30 - 20.00
Tiedeillat kutsuvat kaikki kouluikäiset ja sitä vanhemmat arki-illaksi tieteen pariin! Illoissa pääsee kuulemaan tutkimuksesta alan tutkijalta ja osallistumaan erilaisiin tiedeaktiviteetteihin, jotka liittyvät kunkin illan tutkimusteemaan. Illoissamme on mukana tutkijoita ja teemoja paitsi luonnontieteestä myös yliopiston muista osista ja muilta tieteenaloilta.

22.3. teemana on Tsernobyl ja ydinjäte kulttuurintutkijan silmin

Maaliskuun tiedeillassa päästään pohtimaan usein fysiikkaan yhdistettyä ydinvoiman teemaa uudesta näkökulmasta. Kulttuurintutkija Veera Ojala kertoo tutkimuksestaan Tsernobylin ydinvoimalan ympärillä olevan suojavyöhykkeen parissa: millainen on alueen visuaalinen kulttuuri ja miten aluetta kuvaavat esimerkiksi turistit. Illassa pohditaan myös sitä, miten ydinjätteen loppusijoituspaikoista pystytään viestimään tuhansien vuosien päähän tulevaisuuteen.

Paikka: Luentosali X, Natura, Henrikinkatu 2/Vesilinnantie 5/Naturankuja, sisäänkäynti pääovista yliopistonmäen suihkulähteen vierestä

Aika: keskiviikko 22.3. klo 18:30-20:00