Väitös (kemia): FM Sami Vuori

Aika

12.6.2023 klo 12.00 - 16.00
FM Sami Vuori esittää väitöskirjansa ”Reversible Photochromism of Synthetic Hackmanites in Radiation Detection And Quantification” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa maanantaina 12.6.2023 klo 12.00 (Turun yliopisto, päärakennus, Säästöpankki-sali, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Adrian Finch (St Andrewsin yliopisto, Yhdistynyt kuningaskunta) ja kustoksena professori Mika Lastusaari (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on kemia.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9280-5.

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Suomalaisen geologin Victor Hackmanin (1866-1941) mukaan nimetty hackmaniitti on luonnossa esiintyvä kivilaji, joka vaihtaa väriään valkoisesta pinkiksi, kun se altistetaan UV-säteilylle. Väristä tulee sitä syvempi, mitä enemmän kiveen kohdistuu UV-säteilyä, ja tämän ominaisuuden ansiosta sitä voidaan käyttää esim. UV-indeksin määrityksessä. Mineraali on uudelleenkäytettävää, sillä väri palautuu takaisin lämmön tai valon vaikutuksesta, minkä jälkeen sen voi värjätä uudelleen.

Tässä työssä tätä mineraalia valmistettiin laboratoriossa ja tutkittiin siten, että näytteet altistettiin röntgen- ja gammasäteilylle. Hackmaniittinäytteet värjäytyivät voimakkaasti, joten loppupäätelmänä oli, että hackmaniittia voidaan käyttää röntgen- ja gammasäteilyn sekä muun korkeaenergisen säteilyn havaitsemisessa ja määrittämisessä.

Värjäytymisen lisäominaisuutena havaittiin myös, että hackmaniitti muistaa altistumisensa gammasäteilylle, vaikka se haalennettaisiin takaisin täysin valkoiseksi. Lisäksi mineraalin käyttöä kokeiltiin onnistuneesti uudelleenkäytettävänä valokuvausfilminä, sillä pinkki väri haalenee takaisin valkoiseksi näkyvän valon ansiosta.